• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

Хо-Лун-Цюан ("Бокс на огнения дракон")

  • Thread starter Thread starter Мортиша
  • Start date Start date
М

Мортиша

Гост
Хо-Лун-Цюан
("Бокс на огнения дракон")



Създателят на Хо-Лун-Цюан ("Бокс на огнения дракон")
    Според едно предание, принцеса Чан Пин, сестра на последния мински император Съй Цзун (И Цзун 1628 - 1644 г.), бягайки от манджурците, заедно с будисткия монах Гу Тинпин се укрили в един от манастирите на Ъмейшан. Двамата съумели да съединят даоските и будистки методи на психотренировка, дихателни упражнения (Ци-Гун и Дао-Ин) и манастирското У-Шу с бойните стилове на дворцовия елит. Така възниква един от първите кодифицирани стилове на Ъмей пай (Ъмейската школа).
    Според друга легенда стилът на "Огнения дракон" бил разработен от един майстор на У-Шу, след като наблюдавал схватка между две големи маймуни в планините.
    Майстор Лян Шоую от Съчуан (сега в Канада) твърди, че формата на "Огнения дракон" е разработена от двама даоски монаси - Шен Ден и Цин Су. Това е станало през Минската епоха.
    Хо-Лун-Цюан е един от най-популярните стилове на Ъмей пай и става запазена марка на тази школа, която някои специалисти причисляват към южните стилове на У-Шу.
    По времето на династия Цин (1644 - 1911 г.) един 80 годишен майстор от планините Ъмей приложил този стил с много голям успех срещу войниците от цинската армия и благодарение на това Хо-Лун-Цюан станал много популярен в Китай. Освен Хо-Лун-Цюан в системата на Ъмей пай съществуват още няколко драконови форми (таолу) или стилове известни като "Ъмейски дракон" (Ъмей-Лун-Цюан). Това са формата на "Зеления дракон" идваща от монаха Дан Чжен от пещерата Чунян (планината Цинчен); формата на "Въртящия се като смерч дракон" от Зеления дворец в Ченду; формата на "Черния дракон" създадена от свещеника Джи Шан от храма Фуху; форма на "Драконовия сливов цвят" създадена от монахинята У Мей и формата на "Златния дракон".

    В края на ХVІІІ в. монахът Хуан Лин, постигнал тайните на У-Шу в будистката сангхя, започнал да преподава Ъмей пай в окръзите Жунчан и Лунчан в Съчуан. Негов наследник в изкуството станал мирянина Лю Цзяогу, който създава няколко религиозни училища, където като задължителен елемент се преподавало и У-Шу. Постепенно традицията на Ъмей пай се разпространила все повече в провинция Съчуан и на други места, обраствайки с легенди и въвеждайки нови стилове и методики.
    Класическият автентичен стил, свързан с Хуан Лин се разделя на три големи части, на всяка от които съответства по едно таолу. В процеса на изучаването на първия комплекс се отработва техниката на удари с крака и придвижванията. Вторият комплекс дава акцент върху равновесието и тренира три нива на ездачната позиция (мабу), която тук се нарича съйпин ("четири равновесия"). Третият етап на тренировките съдържа таолу на "Огнения дракон" и постановката на ударите с ръце, а заключителният етап включва обучение в контактен двубой (Сан-Да).


    Положенията на краката са лъжлива стъпка (сюй бу) и чаншан бу. Основните походки са: змиеобразна стъпка (цзи бу), гун бу, "заек", "совалка", "сливане на две" и т.н. Движенията на тялото са вълнообразни като при змия. При извеждането на силата ръцете се движат от хълбоците и ударът се нанася в 4 вида: гуан, дян, пан, и ти. Движенията са събрани, но разнообразни. Мекото побеждава твърдото; прибягвайки към сила се извършва стремителна атака и нанасяйки решаващ удар се чупят костите. Юмручните форми са подвижни и чевръсти с въртения наляво и дясно подобно на извиващ се дракон.
    С Ъмей пай са свързани и няколко вида Ци-Гун, който е повлиял и на други стилове. Това са "Ци-Гун на Огнения дракон" (Хо-Луи-Гун) от школата на слънцето (Великия Ян); "Ци-Гун на тигровата стъпка" (Ху бу гун) и "Ци-Гун на 12-те стълба на школата Ъмей" (Ъмей цзун ши ър чжуан). Последният е оказал голямо влияние на стила Да-Чен-Цюан.
    Стилът на Огнения дракон се базирал също на методи включващи "твърд" Ци-Гун за пределна концентрация на Ци в Дан-Тян. Изстрелването на сила (дзин) в този стил става за сметка на рязкото усукване или бързо завъртане на хълбоците и бедрата. Има специален раздел за използване силата на противника (чрез дърпане, бутане и подсечки); а основният способ за нанасяне на ударите е с пръсти (т.нар. "сочеща ръка" или "тайния меч" - събрани показалец и среден пръст) във виталните точки. Използвали се методите на Тиен-Сюъ (Дим-Мак).


Редки стилове на У-Шу от планината Ъмей
Д. Александров

http://www.taiji-bg.com
 

Редки стилове на У-Шу от планината Ъмей
Д. Александров

Лин Хоушен; Ло Пейюй. Секрети на китайската медицина. 300 въпроса за Ци-Гун, ИК "Златен Дракон", София, 1998 г.
А. А. Долин; А. А. Маслов. Изтоки У-Шу, Москва, 1990 г.
А. А. Маслов. У-Шу традиции духовного и физического воспитания Китая, изд. "Молодая гвардия", Москва, 1990 г.
У-Шу (спортен правилник, речник на термини, анотация на стиловете), Владивостокский кооператив по ФИС "Звезда", (превод от кит.).
Чжан Юкун. 100 вопросов по У-Шу, изд. "София", Киев, 1996 г.
У-Шу стилове и школи (сборник), подбор и съставителство Ивайло Иванов, изд. "Шамбала", София, 2002 г.
Shouyu Lian; Troy Kuan. Emei Wushu, Internal arts, Vol. 6, №1
Wu Bin; Li Xingdong and Yu Gongbao. Essentials of Chinese Wushu. Chinese Wushu Series, Foreign Languages press, Beijing, 1992
Jane Hallander. The Complete Guide to Kung Fu Fighting Styles, CFW Enterprises, Inc, California, 1983
д-р Дориян В. Александров. Азиатски бойни изкуства. Произход, история и развитие, ръкопис, София, 1986 г. (в три тома).


 
Back
Top