Johnatan Livingston
Светлоносец
Смелостта
Семето не може да знае какво ще се случи, семето не познава цветето. То не може дори да повярва, че има потенциала да се превърне в прекрасно цвете. Пътят е дълъг и винаги е по-безопасно да не го предприемаш, защото нищо по него не се знае, нищо не може да бъде гарантирано. Хиляди са опасностите, много са капаните – а семето е на сигурно място в твърдата ядка. То обаче се опитва, прави
усилие. То изоставя твърдата обвивка, която го защитава, и започва да се движи. Това е началото на борбата – с почвата, с камъните и скалите. Семето е било много твърдо, а стръкчето ще е много, много деликатно и опасностите ще са многобройни. За семето не е имало опасност, то е можело да оцелее хилядолетия, но за стръкчето опасностите са много. То се устремява към неизвестното, към слънцето, към източника на светлина, без да знае къде отива и защо. Неговият кръст е голям, но семето е било завладяно от видение и сега то израства.
Същият е пътят на човека. Той е изпълнен с трудности и ще е нужна много смелост.
Осъзнатост
Умът никога не е интелигентен – само не-умът е интелигентен. Само не-умът е оригинален и радикален. Само не-умът е революционен – той е революция в действие.
Умът ти причинява нещо като вцепенение. Под тежестта на спомените от миналото и проекциите за бъдещето продължаваш да живееш на нивото на своя минимум. Не живееш със своите максимални възможности. Пламъкът ти едва мъждука.
Веднъж щом започнеш да изоставяш мислите, да се отърсваш от събрания в миналото прах, пламъкът лумва -ясен, чист, жив, свеж. Целият ти живот става пламък, и то пламък без дим. Ето какво е осъзнатостта.
Пробив
Трансформацията на срива в пробив – това е цялата работа на учителя. Психотерапевтьт може само да те позакърпи, това е неговата функция. Целта му не е да те трансформира. Трябва ти метапсихология, психологията на будите.
Най-голямото приключение в живота е да изживееш един срив съзнателно. Рискът е огромен, защото няма гаранция, че сривът ще се превърне в пробив. Всеки срив може да се прев
ърне в пробив, но тези неща не могат да бъдат гарантирани. Хаосът в теб е много стар, в продължение на много, много животи си съществувал в хаос. Той е добил плътност, станал е едва ли не сам по себе си вселена. Затова когато навлезеш в него със своя малък капацитет, разбира се, че има опасност. Без да се изправи пред тази опасност обаче никой никога не е съумял да интегрира своята същност, никой не е станал индивид, вътрешно неделим.
Дзен, или медитацията, е методът, който ще ти помогне да минеш през хаоса, през тъмната нощ на душата, балансиран, дисциплиниран, бдителен. Зората не е далеч, но преди да я стигнеш, трябва да прекосиш мрака на нощта. И колкото повече наближава зората, толкова по-тъмна става нощта.
Хармонията
Слушай сърцето си, движи се в съзвучие със сърцето си, какъвто и да е залогът – състояние на пълна простота, струваща не по-малко от всичко… Да си прост, непринуден е трудно, защото това ти коства всичко, което имаш. Трябва да загубиш всичко, за да бъдеш прост. Ето защо хората са избрали да бъдат сложни и са забравили как да бъдат непринудени. Но само непринуденото сърце пулсира с Бог, пее с Бог в дълбока хармония. За да стигнеш до този момент, трябва да намериш своето сърце, своето пулсиране, своя ритъм.
Учителят
Сега ще кажа нещо, което пазя в тайна цял живот. Винаги съм искал да не бъда учител на никого… Да си учител е много странна работа. Трябва да убеждаваш хората за неща, свързани със сърцето, като прибягваш до аргументи, логика, рационалност, философия; трябва да използваш ума като слуга на сърцето. Работата на учителя е да ти отнеме ума, така че цялата енергия да се придвижи в сърцето. Се
га разбираш ли? Думата учител внушава идеята за ученик, последовател. Как може да има учител без ученик, без последовател? Но в духовния смисъл думата учител – master – означава такъв, който е постигнал себеовладяване. Това няма никаква връзка с последователи, не зависи от други хора. Постигналият себе си може да си бъде сам. Новият човек, за когото говоря, ще бъде такъв.
Обусловеност
Ако не изоставиш личността си, няма да можеш да откриеш своята индивидуалност. Индивидуалността е дадена от съществуванието. Личността е наложена от обществото. Личността е създадена за удобство в обществото.
Обществото не търпи индивидуалността, защото индивидуалността отказва да следва като послушна овца. Овцете са винаги на стада, надявайки се, че така ще се чувстват по-удобно. Ко
гато си в тълпата, се чувстваш защитен и сигурен. Ако някой нападне, винаги е възможно да се спасиш в тълпата. Но ако си сам? Само лъвовете се движат сами.
Всеки човек е роден лъв, но обществото непрекъснато му налага условности, програмира ума, за да го направи овца. Обществото ти дава личност, удобна, приятна, много послушна личност. То иска роби, а не хора, напълно отдадени на свободата. Обществото иска роби, защото скритите интереси имат нужда от послушание.
Споделяне
С издигането към четвъртия център – сърцето, целият ти живот става споделяне на любов. Третият център е създал изобилието от любов. Стигайки до третия център в своята медитация, си станал толкова изпълнен с любов, със състрадание, че искаш да споделяш. Това става в четвъртия център, сърцето.
Ето защо дори в обикновения свят хората мислят, че любовта идва от сърцето. Така са чували, така
казват другите хора. Самите те не знаят, защото никога не са достигали това място. Но медитиращият най-после пристига в сърцето си. С издигането към центъра на съществото му – третия център – в него е избухнала експлозия от любов и състрадание, радост, блаженство и благословия с такава сила, че е ударила и отворила сърцето. Сърцето е точно в средата на седемте центъра – три под него и три над него. Намираш се точно в средата.
Игривост
В мига, в който започнеш да виждаш живота като лишен от сериозност, като игривост, тежестта в сърцето изчезва. Страхът от смъртта, от живота, от любовта – всичко изчезва. Човек заживява с лекота, едва ли не в безтегловност. Става толкова лек, че може да полети в откритото небе.
Най-големият принос на Дзен е алтернативата на сериозния човек. Сериозният човек е създал света, сериозният човек е създал всички религии. Негово дело са всички философии, култури и етики. Всичко, което съществува около теб, е творение на сериозния човек. Дзен се е оттеглил от сериозния свят. Той е създал свой свят, който е много игрив, пълен със смях, където дори големите учители се държат като деца.
Творчество
Творчеството е качеството, което внасяш в това, което правиш. То е нагласа, вътрешен подход, показва как гледаш на нещата…
Не всеки може да бъде художник – и не е нужно. Ако всички са художници, светът ще е много грозен, ще бъде трудно да се живее! Не всеки може да бъде танцьор, и няма нужда от това. Но всеки може да проявява творчество. Всичко, което правиш, ако го правиш с радост, с
любов, ако действията ти не са чисто практични, е творчество. Ако то кара нещо в теб да се развие, ако води до израстване, значи е духовно, творческо, божествено. Колкото повече творчество влагаш, толкова по-божествен ставаш. Всички религии казват, че Бог е Творецът. Не знам дали е така, но знам едно нещо – колкото по-съзидателен ставаш, толкова по-божествен ставаш. Когато в своята съзидателност стигнеш връхната точка, когато целият ти живот стане творчество, ти живееш в Бог. Явно той наистина е създателят, щом тези, които проявяват творчество, винаги са били най-близо до него. Обичай това, което правиш. Бъди медитативен, докато го правиш – независимо какво е то!
Упование
Не пилей живота си за нещо, което ще ти бъде отнето. Довери се на живота. Само ако му имаш доверие можеш да се откажеш от познанията си, само тогава можеш да оставиш ума настрана. И с това упование се разкрива нещо необятно. Тогава този живот вече не е обикновен, той се изпълва, преизпълва се с Бог.
Когато сърцето е невинно и стените са изчезнали, си свързан с вечността. И не можеш да бъдеш измамен. Няма нищо, което да ти бъде отнето. Това, което може да ти бъде отнето, не заслужава да го пазиш; а това, което не може да ти бъде отнето… защо трябва да се боиш, че може да ти бъде отнето? Не може, няма такава възможност. Не можеш да изгубиш своето истинско съкровище.
Самотата
Когато си сам, ти не си сам, а си просто самотен – а между това да си сам и самотен има огромна разлика. Когато си самотен, мислиш за другия, чувстваш липсата му.
Самотността е негативно състояние. Тогава чувстваш, че ще е по-добре, ако до теб има друг човек – приятел, съпругата, майката, любимият човек, съпругът. Хубаво щеше да е другият да е наблизо, но него го няма. Самотността е отсъствието на другия.
Самотата е усещането на собственото присъствие. Самотата е много позитивна. Тя е присъствие, преливащо присъствие. Толкова си изпълнен с присъствие, че можеш да обхванеш цялата вселена и нямаш нужда от никого.
Влюбените
Три неща трябва се отбележат: най-долното ниво на любовта е сексът – той е физически; а най-висшата проява на любовта е състраданието. Сексът е под любовта, състраданието е над любовта. Любовта е точно по средата.
Много малко хора познават любовта. За жалост 99 процента си мислят, че сексуалността е любов -това не е така. Сексуалността е много животинска; вярно е, че тя има потенциала д
а израсне в любов, но не е истинската любов, а само потенциал…
Ако развиеш осъзнатост, бдителност, медитативност, сексът може да бъде трансформиран в състрадание. Сексът е семето, любовта – цветето, а състраданието – ароматът.
Буда е определил състраданието като любов плюс медитация. Когато любовта ти не е просто желание за другия, не е само нужда, а е споделяне, когато в своята любов не си просяк, а император, когато обичаш не в очакване на нещо в замяна, а си готов само да даваш – да даваш заради самата радост от даването – тогава добави медитацията и от теб ще се освободи чистият аромат. Това е състраданието. Състраданието е най-висшият феномен.
Бунтовникът
Хората се страхуват, много се страхуват от онзи, който познава себе си. Той излъчва някаква сила, притежава аура, магнетизъм, харизматичност, която изважда живите млади хора от затвора на традицията… Просветленият човек не може да бъде поробен. В това е проблемът – той не може да бъде затворен… Всеки гений, познал нещо от вътрешния свят, несъмнено ще е малко труден за преглъщане, той
внася смут. Масите не искат да бъдат обезпокоявани, дори когато са нещастни. Те са нещастни, но са свикнали с нещастието си. И всеки, който не е нещастен, им изглежда странен. Просветленият човек е най-големият странник на света; той сякаш не принадлежи никъде. Той е извън границите на организации, общности, общества и нации.
Глупакът
Глупакът е човек, който се доверява. Глупакът е човек, който се доверява напук на всичко преживяно. Ти го мамиш, а той ти се доверява. Ти го мамиш втори път и той ти се доверява. Ти продължаваш да го мамиш, а той продължава да ти се доверява. Тогава си казваш, че той е глупак, че не се учи от опита. Неговото доверие е безкрайно; неговото доверие е толкова чисто, че никой не може да го по
квари.
Бъди глупак в смисъла на Дао, на Дзен. Не се ограждай със стена от познания. Каквото и преживяване да се появи в живота ти, позволи му да се случи, а после продължи нататък. Не спирай да изчистваш ума си. Във всеки миг умирай за миналото, за да присъстваш в настоящето, тук-сега, като току-що родено бебе.
Отначало ще е много трудно. Хората ще започнат да се възползват от теб… така да е. Те са нещастни. Дори да те измамят, да те излъжат и ограбят, позволи това да се случи, защото което е наистина твое, не може да ти бъде отнето.
И всеки път, когато не позволиш на ситуацията да те поквари, твоята вътрешна цялост все повече ще укрепва, душата ти все повече ще кристализира.
Семето не може да знае какво ще се случи, семето не познава цветето. То не може дори да повярва, че има потенциала да се превърне в прекрасно цвете. Пътят е дълъг и винаги е по-безопасно да не го предприемаш, защото нищо по него не се знае, нищо не може да бъде гарантирано. Хиляди са опасностите, много са капаните – а семето е на сигурно място в твърдата ядка. То обаче се опитва, прави
усилие. То изоставя твърдата обвивка, която го защитава, и започва да се движи. Това е началото на борбата – с почвата, с камъните и скалите. Семето е било много твърдо, а стръкчето ще е много, много деликатно и опасностите ще са многобройни. За семето не е имало опасност, то е можело да оцелее хилядолетия, но за стръкчето опасностите са много. То се устремява към неизвестното, към слънцето, към източника на светлина, без да знае къде отива и защо. Неговият кръст е голям, но семето е било завладяно от видение и сега то израства.
Същият е пътят на човека. Той е изпълнен с трудности и ще е нужна много смелост.
Осъзнатост
Умът никога не е интелигентен – само не-умът е интелигентен. Само не-умът е оригинален и радикален. Само не-умът е революционен – той е революция в действие.
Умът ти причинява нещо като вцепенение. Под тежестта на спомените от миналото и проекциите за бъдещето продължаваш да живееш на нивото на своя минимум. Не живееш със своите максимални възможности. Пламъкът ти едва мъждука.
Веднъж щом започнеш да изоставяш мислите, да се отърсваш от събрания в миналото прах, пламъкът лумва -ясен, чист, жив, свеж. Целият ти живот става пламък, и то пламък без дим. Ето какво е осъзнатостта.
Пробив
Трансформацията на срива в пробив – това е цялата работа на учителя. Психотерапевтьт може само да те позакърпи, това е неговата функция. Целта му не е да те трансформира. Трябва ти метапсихология, психологията на будите.
Най-голямото приключение в живота е да изживееш един срив съзнателно. Рискът е огромен, защото няма гаранция, че сривът ще се превърне в пробив. Всеки срив може да се прев
ърне в пробив, но тези неща не могат да бъдат гарантирани. Хаосът в теб е много стар, в продължение на много, много животи си съществувал в хаос. Той е добил плътност, станал е едва ли не сам по себе си вселена. Затова когато навлезеш в него със своя малък капацитет, разбира се, че има опасност. Без да се изправи пред тази опасност обаче никой никога не е съумял да интегрира своята същност, никой не е станал индивид, вътрешно неделим.
Дзен, или медитацията, е методът, който ще ти помогне да минеш през хаоса, през тъмната нощ на душата, балансиран, дисциплиниран, бдителен. Зората не е далеч, но преди да я стигнеш, трябва да прекосиш мрака на нощта. И колкото повече наближава зората, толкова по-тъмна става нощта.
Хармонията
Слушай сърцето си, движи се в съзвучие със сърцето си, какъвто и да е залогът – състояние на пълна простота, струваща не по-малко от всичко… Да си прост, непринуден е трудно, защото това ти коства всичко, което имаш. Трябва да загубиш всичко, за да бъдеш прост. Ето защо хората са избрали да бъдат сложни и са забравили как да бъдат непринудени. Но само непринуденото сърце пулсира с Бог, пее с Бог в дълбока хармония. За да стигнеш до този момент, трябва да намериш своето сърце, своето пулсиране, своя ритъм.
Учителят
Сега ще кажа нещо, което пазя в тайна цял живот. Винаги съм искал да не бъда учител на никого… Да си учител е много странна работа. Трябва да убеждаваш хората за неща, свързани със сърцето, като прибягваш до аргументи, логика, рационалност, философия; трябва да използваш ума като слуга на сърцето. Работата на учителя е да ти отнеме ума, така че цялата енергия да се придвижи в сърцето. Се
га разбираш ли? Думата учител внушава идеята за ученик, последовател. Как може да има учител без ученик, без последовател? Но в духовния смисъл думата учител – master – означава такъв, който е постигнал себеовладяване. Това няма никаква връзка с последователи, не зависи от други хора. Постигналият себе си може да си бъде сам. Новият човек, за когото говоря, ще бъде такъв.
Обусловеност
Ако не изоставиш личността си, няма да можеш да откриеш своята индивидуалност. Индивидуалността е дадена от съществуванието. Личността е наложена от обществото. Личността е създадена за удобство в обществото.
Обществото не търпи индивидуалността, защото индивидуалността отказва да следва като послушна овца. Овцете са винаги на стада, надявайки се, че така ще се чувстват по-удобно. Ко
гато си в тълпата, се чувстваш защитен и сигурен. Ако някой нападне, винаги е възможно да се спасиш в тълпата. Но ако си сам? Само лъвовете се движат сами.
Всеки човек е роден лъв, но обществото непрекъснато му налага условности, програмира ума, за да го направи овца. Обществото ти дава личност, удобна, приятна, много послушна личност. То иска роби, а не хора, напълно отдадени на свободата. Обществото иска роби, защото скритите интереси имат нужда от послушание.
Споделяне
С издигането към четвъртия център – сърцето, целият ти живот става споделяне на любов. Третият център е създал изобилието от любов. Стигайки до третия център в своята медитация, си станал толкова изпълнен с любов, със състрадание, че искаш да споделяш. Това става в четвъртия център, сърцето.
Ето защо дори в обикновения свят хората мислят, че любовта идва от сърцето. Така са чували, така
казват другите хора. Самите те не знаят, защото никога не са достигали това място. Но медитиращият най-после пристига в сърцето си. С издигането към центъра на съществото му – третия център – в него е избухнала експлозия от любов и състрадание, радост, блаженство и благословия с такава сила, че е ударила и отворила сърцето. Сърцето е точно в средата на седемте центъра – три под него и три над него. Намираш се точно в средата.
Игривост
В мига, в който започнеш да виждаш живота като лишен от сериозност, като игривост, тежестта в сърцето изчезва. Страхът от смъртта, от живота, от любовта – всичко изчезва. Човек заживява с лекота, едва ли не в безтегловност. Става толкова лек, че може да полети в откритото небе.
Най-големият принос на Дзен е алтернативата на сериозния човек. Сериозният човек е създал света, сериозният човек е създал всички религии. Негово дело са всички философии, култури и етики. Всичко, което съществува около теб, е творение на сериозния човек. Дзен се е оттеглил от сериозния свят. Той е създал свой свят, който е много игрив, пълен със смях, където дори големите учители се държат като деца.
Творчество
Творчеството е качеството, което внасяш в това, което правиш. То е нагласа, вътрешен подход, показва как гледаш на нещата…
Не всеки може да бъде художник – и не е нужно. Ако всички са художници, светът ще е много грозен, ще бъде трудно да се живее! Не всеки може да бъде танцьор, и няма нужда от това. Но всеки може да проявява творчество. Всичко, което правиш, ако го правиш с радост, с
любов, ако действията ти не са чисто практични, е творчество. Ако то кара нещо в теб да се развие, ако води до израстване, значи е духовно, творческо, божествено. Колкото повече творчество влагаш, толкова по-божествен ставаш. Всички религии казват, че Бог е Творецът. Не знам дали е така, но знам едно нещо – колкото по-съзидателен ставаш, толкова по-божествен ставаш. Когато в своята съзидателност стигнеш връхната точка, когато целият ти живот стане творчество, ти живееш в Бог. Явно той наистина е създателят, щом тези, които проявяват творчество, винаги са били най-близо до него. Обичай това, което правиш. Бъди медитативен, докато го правиш – независимо какво е то!
Упование
Не пилей живота си за нещо, което ще ти бъде отнето. Довери се на живота. Само ако му имаш доверие можеш да се откажеш от познанията си, само тогава можеш да оставиш ума настрана. И с това упование се разкрива нещо необятно. Тогава този живот вече не е обикновен, той се изпълва, преизпълва се с Бог.
Когато сърцето е невинно и стените са изчезнали, си свързан с вечността. И не можеш да бъдеш измамен. Няма нищо, което да ти бъде отнето. Това, което може да ти бъде отнето, не заслужава да го пазиш; а това, което не може да ти бъде отнето… защо трябва да се боиш, че може да ти бъде отнето? Не може, няма такава възможност. Не можеш да изгубиш своето истинско съкровище.
Самотата
Когато си сам, ти не си сам, а си просто самотен – а между това да си сам и самотен има огромна разлика. Когато си самотен, мислиш за другия, чувстваш липсата му.
Самотността е негативно състояние. Тогава чувстваш, че ще е по-добре, ако до теб има друг човек – приятел, съпругата, майката, любимият човек, съпругът. Хубаво щеше да е другият да е наблизо, но него го няма. Самотността е отсъствието на другия.
Самотата е усещането на собственото присъствие. Самотата е много позитивна. Тя е присъствие, преливащо присъствие. Толкова си изпълнен с присъствие, че можеш да обхванеш цялата вселена и нямаш нужда от никого.
Влюбените
Три неща трябва се отбележат: най-долното ниво на любовта е сексът – той е физически; а най-висшата проява на любовта е състраданието. Сексът е под любовта, състраданието е над любовта. Любовта е точно по средата.
Много малко хора познават любовта. За жалост 99 процента си мислят, че сексуалността е любов -това не е така. Сексуалността е много животинска; вярно е, че тя има потенциала д
а израсне в любов, но не е истинската любов, а само потенциал…
Ако развиеш осъзнатост, бдителност, медитативност, сексът може да бъде трансформиран в състрадание. Сексът е семето, любовта – цветето, а състраданието – ароматът.
Буда е определил състраданието като любов плюс медитация. Когато любовта ти не е просто желание за другия, не е само нужда, а е споделяне, когато в своята любов не си просяк, а император, когато обичаш не в очакване на нещо в замяна, а си готов само да даваш – да даваш заради самата радост от даването – тогава добави медитацията и от теб ще се освободи чистият аромат. Това е състраданието. Състраданието е най-висшият феномен.
Бунтовникът
Хората се страхуват, много се страхуват от онзи, който познава себе си. Той излъчва някаква сила, притежава аура, магнетизъм, харизматичност, която изважда живите млади хора от затвора на традицията… Просветленият човек не може да бъде поробен. В това е проблемът – той не може да бъде затворен… Всеки гений, познал нещо от вътрешния свят, несъмнено ще е малко труден за преглъщане, той
внася смут. Масите не искат да бъдат обезпокоявани, дори когато са нещастни. Те са нещастни, но са свикнали с нещастието си. И всеки, който не е нещастен, им изглежда странен. Просветленият човек е най-големият странник на света; той сякаш не принадлежи никъде. Той е извън границите на организации, общности, общества и нации.
Глупакът
Глупакът е човек, който се доверява. Глупакът е човек, който се доверява напук на всичко преживяно. Ти го мамиш, а той ти се доверява. Ти го мамиш втори път и той ти се доверява. Ти продължаваш да го мамиш, а той продължава да ти се доверява. Тогава си казваш, че той е глупак, че не се учи от опита. Неговото доверие е безкрайно; неговото доверие е толкова чисто, че никой не може да го по
квари.
Бъди глупак в смисъла на Дао, на Дзен. Не се ограждай със стена от познания. Каквото и преживяване да се появи в живота ти, позволи му да се случи, а после продължи нататък. Не спирай да изчистваш ума си. Във всеки миг умирай за миналото, за да присъстваш в настоящето, тук-сега, като току-що родено бебе.
Отначало ще е много трудно. Хората ще започнат да се възползват от теб… така да е. Те са нещастни. Дори да те измамят, да те излъжат и ограбят, позволи това да се случи, защото което е наистина твое, не може да ти бъде отнето.
И всеки път, когато не позволиш на ситуацията да те поквари, твоята вътрешна цялост все повече ще укрепва, душата ти все повече ще кристализира.