М
Мортиша
Гост
"Искам да позная себе си вътре в себе и чрез себе си"
стоял пред своя Учител и смътно разбирал, че преживява криза, водеща до промени в неговия говор, възгледи и планове. Учителят го погледнал и останал доволен от него.
- Как е твоето име? - попитал той и зачакал отговор.
- Херакъл - прозвучало в отговор, - или Херкулес. Казват, че това означава славата на Хера, сиянието и лъчезарността на душата. Кажи ми какво е душа, Учителю? Кажи ми истината.
- Тази душа е твоята и ти ще я откриеш, когато изпълниш задачата си като откриеш и използваш своето естество. Кои са твоите родители? Разкажи ми, сине мой.
- Моят баща е божествен. Не го познавам, но съм дълбоко убеден, че съм негов син. Майка ми е земна жена. Познавам я добре и именно тя ме е направила такъв, какъвто ме виждаш сега. Освен това, о, Учителю на моя живот, аз съм единият от близнаците. Има още един, който много прилича на мен. Него също го познавам добре и все пак не го познавам. Единият е от земята, т. е. земен, а другият е син Божий.
- На какво са те обучили Херкулесе, сине мой? Какво умееш и как са те учили?
- Изучавал съм всички предмети, добре съм образован, добре тренирай, послушен съм и мнозина ме познават. Познавам всички книги, всички изкуства и науки. Опитен съм в полската работа, но владея и изкуството на онези, които могат да си позволят да пътешестват и да опознават хората. Смятам себе си за човек, способен да мисли, чувства и живее.
Но има едно нещо, о, Учителю мой, което съм длъжен да ти кажа, за да не те въвеждам в заблуда. И то е, че съвсем наскоро убих всички, които ме обучаваха в миналото. Убих своите учители и в търсене на свободата вече не съм свързан с нищо. Искам да позная себе си вътре в себе и чрез себе си.
- Сине мой, това е мъдра постъпка и вече си свободен. Започни сега да се трудиш, като в същото време помниш, че с последното завъртане на колелото ще се появи тайната на смъртта. Не забравяй това. Каква е твоята възраст, сине мой?
- Бях на осемнадесет години, когато убих един лъв и оттогава нося негова кожа. На двадесет и една срещнах своята невяста. Сега стоя пред теб тройно свободен: свободен от предишните ми учитело, свободен от страховете си и истински свободен от всякакви желания.
- Не се хвали, сине мой, а ми докажи природата на свобода, която усещаш. В знака на Лъва ти отново ще се срещнеш с лъва. Каква ще направиш? В знака на Близнаците учителите, които си убил, отново ще пресекат твоя път. Наистина ли си ги оставил зад гърба си? Какво ще направиш? В знака на Скорпиона отново ще се бориш с желанието. Ще бъдеш ли свободен или змията ще те обвие в своята хватка и ще те повали на земята? Какво ще направиш? Приготви се да потвърдиш думите се и да докажеш, че си свободен. Не се хвали, сине мой, а ми докажи свободата си и твоето дълбоко желание да служиш.
Учителят потънал в мълчание, а Херкулес се оттеглил и застанал пред първите велики Порти. Тогава Председателстващият в Съвещателната палата на Господ се обърнал към Учителя и му наредил да призове боговете за свидели на този опит и на първата крачка на новия ученик по Пътя. Учителят ги призовал. Боговете откликнали. Те дошли и донесли на Херкулес своите дарове, като освен това му дали и много мъдри съвети, тъй като знаели какви са предстоящите задачи и опасности по Пътя.
- Минерва му подала рядко красива дреха, изтъкана от самата нея. Тя много му отивала и Херкулес я наметнал тържествено и гордо, с младежки жар. Той трябвало да изпита себе си.
Вулкан изковал за Херкулес златни доспехи, за да предпази сърцето му - източника на живота и силата. Този златен дар бил поставен върху тялото и новият ученик, защитен от него, се почувствал уверен. Но на него все така му предстояло да докаже своята сила. Появил се Нептун с два коня и подал поводите им в ръцете на Херкулес. Тези коне пристигали направо от Страната на водите и се славели с рядка красота и необикновена сила. Херкулес бил много доволен, защото трябвало да докаже умението си да управлява два коня.
Меркурий се появил с изискани думи и изключително остроумие. Той носел меч с рядка изработка, поставен в сребърна ножница, и го подал на Херкулес. След това Меркурий пристегнал меча върху бедрото на Херкулес с поръката да го поддържа остър и блестящ. "Той трябва да разделя и отсича -казал Меркурий, - с него трябва да се борави точно и изкусно". Херкулес изразил благодарност с радостни думи . На него все така му предстояло да докаже уменията си.
Под звуците на фанфари и тропот на подкови, озарявайки всичко наоколо със светлина, се появила и колесницата на Бога-Слънце. От нея слязъл Аполон и с присъщото си величие и очарование дарил Херкулес с лък, сияещ от светлина. Преди да придобие достатъчно сила, за да го опъне, ученикът трябвало да премине през девет широко отворени Порти. Цялото това време щяло да му е необходимо, за да стане Стрелец с лък. Въпреки това, когато този дар му бил предложен, Херкулес го поел в ръце, уверен в своята все още недоказана сила.
И така той се изправил в пълно снаряжение. Боговете стояли до неговия Учител и наблюдавали радостната възбуда на Херкулес. Той играел пред боговете, показвайки своите придобивки и хвалейки се със силата си. Неочаквано той се умълчал и дълго се замислил; после подал юздите на един приятел да задържи конете, на друг дал меча, на трети - лъка. След това тичешком се скрил в близката гора.
Боговете чакали завръщането му, като се учудвали от странното му поведение, което не разбирали. Скоро той се върнал от гората, размахвайки дебела тояга, отрязана от здраво и силно дърво.
- Това е моето собствено оръжие - провикнал се той. -Никой не ми го е давал, а аз мога да го използвам с голямо майсторство. О, богове, наблюдавайте моите велики дела!
Тогава и едва тогава Учителят казал: - Тръгни напред към своите подвизи!
Разработване на Мита
Сега пристъпваме към разглеждането на самия Херкулес. Това е много интересна история, интерпретирана от много писатели. Дискусията за детайлите от неговия живот или за последователността на събитията не влизат в нашата задача. При различните преразкази има разминавания в детайлите в зависимост от пристрастията на всеки историк. Те могат да бъдат научени от многото класически истории и речници. Тук ние ще се занимаем единствено с дванадесетте знаменити подвизи, за които четем следното:
"По волята на Юпитер, Херкулес бил предаден във властта на Евристей и трябвало да се подчинява на всичките му изисквания. Той помолил за съвет оракула на Аполон и получил отговор, че ще му се наложи дванадесет години да бъде в подчинение на Евристей, както е заповядал Юпитер; по-късно, след като извърши славните си подвизи, той ще се присъедини към боговете".
Така, той се впуска в своето начинание и като ученик, ръководен от своята душа, извършва дванадесет подвига, всеки от които в един от знаците на зодиака. По този начин той става олицетворение на всеки ученик, стремящ се да измине своя собствен път и да покаже, че е постигнал контрол над силите на своята природа. Освен това той изразява етапа, на който сега се намира човечеството.
Първоначално той се наричал Алкеид, но името му било променено на Херкулес след като преживял един необикновен опит още преди да започне своите подвизи. Името Херкулес означава "славата на Хера", а Хера олицетворява Психея, или душата, така че в неговото ново име е въплътена мисията му, а именно чрез активна работа на физически план да прояви славата и могъществото на своята вътрешна божественост.
В един от древните индийски ръкописи се казва: "Овладяването на живота, затворен във форма, носи просветление"; именно това изкуство на обуздаване на формата е славният завършек на подвизите на Херкулес. Казват ни, че той имал божествен баща и земна майка; така, както и при всички синове на Бога, ние виждаме същата основна символика. Като индивидуалност те са прототип на проявената двойственост на Бога: живот във форма, душа в тяло, а също и дух в материя. В тази двойственост е славата на човечеството, но с нея е свързан и проблемът, който всеки човек трябва да реши. В човека се срещат Отецът-Дух и Майката-Материя и задачата на ученика е да се освободи от веригите на Материята и да откликне на любовта на Отеца.
Тази двойственост се проявява и във факта, че Херкулес е единият от двама близнаци. Четем, че единият близнак е роден от земен баща, а вторият е син на Зевс. До това велико прозрение достига всяко развито и самоосъзнато човешко същество. То започва да осъзнава, че в неговата природа си дават среща два аспекта. Такъв човек обикновено проявява себе си чрез добре развита и високоорганизирана (ментално, емоционално и физически) личност, трите съставни части на която са отлично координирани в единно цяло. В него заговорва и духовната природа с нейните импулси и прозрения, с неотклонния й стремеж към жизненоважните и божествени неща; наблюдава се и постоянна вътрешна борба в резултат от така осъзнатата двойственост. Херкулес е ученик във физическо тяло, но понякога е способен, подобно на Св. Павел, "да се въздига до третото небе" и да влиза в контакт с божествените същества. В това състояние той виждал Плана, разбирал какво трябва да извърши и прониквал в реалността на духовния живот.
В историята на неговия живот има един малък, но интересен факт, отразяващ същата истина. Казват, че още като дете Херкулес убива своя брат-близнак. Така той престава да е разделено цяло, или двойственост, тъй като душата и тялото му вече образували единно цяло. Това винаги е характерно за етапа на ученичеството. Той осъществява единението и познава себе си като душа в тяло, а не като душа и тяло, и това разбиране оттук нататък оцветява всичките му действия. Според преданието още в люлката жизнерадостният младенец убива две змии, с което отново се подчертава двойствеността. В това негово действие прозира предусещане на бъдещето, където той ще покаже, че физическата природа вече няма власт над него, че успява да удуши змията на материята и че великата илюзия повече не го държи в своя плен. Той убива както змията на материята така и змията на илюзията. В символиката на змиите се говори за три змии: едната олицетворява материята, другата - илюзията, а третата - мъдростта. Последната змия се открива само тогава, когато са убити първите две.
Това усещане за двойственост е характерно за първия етап от духовния опит. То оцветява мислите на всички велики световни стремящи се и мистици. Спомнете си какво възкликва Св. Павел, борейки се с този проблем:
"Тогава открих закона, че когато извърша добро, злото остава в мен.
Аз се наслаждавам на Божия закон, следвайки вътрешния човек, но виждам и друг закон в моето тяло, който воюва със закона на моя ум и ме държи в плен на закона на греха, който е в моето тяло.
Благодаря на Бог чрез нашия Господ Иисус Христос. Така че с ума си да служа на божия Закон, но с плътта си - на закона на греха. " (Към Римляните, VII, 21 -25)
Според преданието, докато Херкулес растял, на неговото образование било отделяно голямо внимание. Той бил обучен на всички възможни науки, а всяко негово умение било добре развито и организирано. Какъв урок можем да извлечем от това? Трябва да се разбере, че всеки ученик, ако действително цени това звание, на всяка цена трябва да бъде високоразвит член на човешкото семейство. Всичките три части на неговата природа трябва да бъдат проявени; неговият ум трябва да бъде правилно запълнен и функциониращ и той трябва да умее да го използва; чувствената и емоционалната му природа трябва да откликва на всички видове контакти; а физическото му тяло трябва да бъде подходящ посредник за проявление на обитаващата в него душа и да бъде подготвено за изпълнение на задачите, които човек си поставя.
От векове сред стремящите се съществува тенденция да принизяват ролята на ума. Те са склонни смело да заявят: "Умът е убиец на реалността" и благодарение на своята неосъзната умствена леност и инертност смятат че най-важно е да развиват природата на сърцето. Те възприемат ума с неговата способност да анализира и различава като клопка и заблуда. Това обаче е груба грешка. Знанието за Бога е също толкова важно и необходимо, колкото и любовта към Бога и това със сигурност ще стане ясно през новата епоха с нейния нов тип стремящи се. Светостта, благостта и любящото благоразположение имат своето място в общата характеристика на стремящия се, но съчетани с глупост и с неразвити умствени способности те не могат да принесат такава полза, каквато биха могли, ако бъдат подкрепени с интелект. Ако взаимно се допълват с високо развит интелект и умствени способности, ориентирани към божественото знание, те ще формират знаещ Бога човек със световно влияние, който ще може както да обича, така и да учи своите събратя.
И така, Херкулес бил подготвен във всички области на знанието и е можел да получи място сред мислителите на своето време. Казват ни също така, че неговия ръст е бил четири лакти (древна мярка за дължина, равна на 45 см - бел. ред.), символичен израз на това, че той е достигнал цялостно развитие на всички елементи на четирисъставната си личност. Според едно определение човекът е куб, "град, стоящ четириъгълник". Херкулес е бил развит физически, емоционално и умствено, а към тези три фактора се добавя и четвърти — душата, която съзнателно владее своя механизъм, развитата личност.
По-нататък се казва, че достигайки зрелостта и бидейки обучен на всичко, което светът може да му предложи, Херкулес унищожил своите учители. Той ги убил всичките и така се избавил от тях. Защо? Защото е достигнал до равнище, при което може да стои на собствените си крака и да прави собствени заключения, ръководейки живота си и вършейки своята работа. Така той е трябвало да се освободи от всички, които искат да го ръководят, да се избави от авторитетите и да тръгне да търси свой собствен Път, за да може сам да осъществи контакт с живота. Именно на този етап на развитие днес се намират много стремящи се. Те притежават голям обем теоретични знания, имат относително широки технически познания за природата на Пътя и за онова, което трябва да извършат на него, но все още не стоят здраво върху своите крака и не вървят по Пътя. Те са сами, лишени от подкрепа, нуждаят се от напътствие и търсят някой, които да им подскаже какво да правят и в какво да вярват. В третия подвиг, извършен от Херкулес в знака Близнаци, виждаме как той преминава изпитание в този смисъл и доказва, че е имал право да предприеме такава крачка. Тогава той прави интересното откритие, че далеч не е толкова свободен и силен, както си е въобразявал в своя юношески ентусиазъм.