• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

ЗНАЦИ,качествата на ума В ХЕРМЕТИЧНИТЕ ПРИНЦИПИ И АСТРОЛОГИЯТА

  • Thread starter Thread starter Мортиша
  • Start date Start date
М

Мортиша

Гост
ОБЩОТО МЕЖДУ АСТРОЛОГИЯТА И ХЕРМЕТИЧНИТЕ ПРИНЦИПИ-ЗНАЦИ,ХАРАТЕРНИ ОСОБЕНОСТИ,БЕЛЕЗИ НА РАЗВИТИЕТО И ПРЕДАВАНЕТО НА МЕНТАЛНОТО ИЗКУСТВО ПРЕЗ ЕПОХИТЕ И ТЯХНОТО ПОДСКАЗВАНЕ ЧРЕЗ СИМВОЛИ И ЗНАЦИ ОТБЕЛЯЗАНИ ИСТОРИЧЕСКИ И ФАКТИЧЕСКИ НА ЗВЕЗДНАТА КАРТА И В ЛИТЕРАТУРАТА ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ....

В астрологията за качествата на ума, общуването и начина, по който възприемаме заобикалящата ни реалност, съдим по разположението на Меркурий. За Древните Гърци, той бил “Вестителя на боговете“. Обикновено го изборазявали с широкопола шапка, сандали и шест чифта криле на нозете, които демонстрирали голямата му бързина. В действителност Меркурий е най-близко разположената до Слънцето планета, обикаляйки го само за 88 дни. Затова в нашата карта се намира винаги в същия или съседен на слънчевия знак. Подобно на Венера, Меркурий е свързан с два знака - въздушните Близнаци и земната Дева, показвайки че човешката мисъл може да бъде както творческа, така и рационална. Под управлението на Меркурий съответно се намират ІІІ и VІ астродом. ІІІ дом е свързан с ранното образование и инстинктивния ум, който на някакъв етап се предполага, че трябва да приеме волята на Висшия Аз. VІ дом е свързан с физичестото тяло като храм на душата, хранителните и трудовите навици.

.
 
Астрологически съответствия

Херметическите учения изразяват идеята, че нетерите се свързват с физическата среда по необходимост, тъй като одухотворяват природата и едновременно с това са носители на жизнените сили, които взаимодействат с човешкия свят. По-конкретно, твърде си, че нетерите имат три цели при общуването си с хората.
Първата може да бъде наречена теургична необходимост. В този сценарий една от функциите на нетера е да разкрие, чрез видение или поява, своето съществуване. Това увеличава силата му и разширява неговите сфери на проявление.
Втората цел е магическата необходимост. Нетерите се въплъщават в материални носители и с това техните естествени сили все повече се асоциират с физическия свят, вместо да се отделят от него. В този сценарий божеството съществува в постоянно единство с природата.
Третата цел на взаимодействието на нетера с човешкия свят е гоетичната необходимост. Божествената сила, одухотворила мотериалната форма, оставя в нея своя отпечатък и я модифицира - и с това я възвисява. Като страничен резултат от този процес модифицираната материална форма може да бъде "разчетена" или "тълкувана" от човешките същества и да служи като посредник в гадателството, пророчеството и лечението. В третия сценарий божественият отпечатък продължава да усъвършенства материята, която е одухотворил.
Като резултат от проявата на своите сили всеки нетер притежава атрибути като свещени дни, животни, цветове, аромати, талисмани във формата на камъни и метали. В храма на Хет-Хер в Дендера например, в един от вертикалните зодиаци откриваме пълен списък на магическите съответствия. Съществено значение в тях се придава на дърветата и металите, асоциирани с всеки декан, или десетградусов сегмент от египетския зодиак, като по този начин, освен всичко друго, се разкрива материалът, от който магическият образ на съответното божество трябва да бъде оформен. Някои от съогветствията са достигнали до нас чрез херметическата традиция и все още се използват, макар и непълноценно, в магическите системи и в образите от съвременните карти Таро.
Един от примерите за значението, което египтяните придавали на съответствията, е магическата функция на скъпоценните камъни. Малахитът е свещеният камък на Асар. Според вярванията той представлява мумифицираната кръв на нетера, протекла в земята и достигнала до пещерите в източната пустиня - по посока на изгряващото слънце - след убийството, извършено от Сет. Впоследствие тя се въздигнала до нивото на живата почва и била регенерирана. Затова се смятало, че ако бъде използван магически, малахитът дарява живот както на този, който го носи, така и на самия нетер. Образът на Асар, оформен от този материал, осигурявал на притежателя си директна връзка със сферата на обновлението.


Астрологически календар на нетерите

В астрологичната философия всеки зодиакален знак символизира действието на определен космически принцип, изразен в съответната фаза от човешкия опит и от годишния цикъл на Слънцето.
Знакът Везни например, олицетворява принципа на присъединяването и баланса, изразен в социалната институция на брака и в еднаквата продължителност на деня и нощта по време на есенното равноденствие, което отбелязва началото на този знак. Египтяните считали, че по подобен начин всеки нетер въплъщава определена фаза от природните процеси и човешкия опит, функционираща в добре подредената схема на жизнения цикъл. В по-късни времена нетерите били асоциирани със зодиакалните знаци като израз на дълбоката метафора за духовното разгръщане, символизирано от преминаването на Слънцето през съзвездията и сезоните на годината.

Овен съответства на възхода на Слънцето и на началото на пролетта и земеделската година в северното полукълбо. Тази фаза представя обновяването на живота чрез засяването и покълването на семената, раждането на новия жизнен цикъл след дългия латентен период.

Телец съответства на възхода на Луната, по време на който физическите процеси се активират и задвижват в ритъм. Фазата представя подхранването на новия живот чрез приготвянето и приемането на храната. В земеделския цикъл това е осигуряването на питателни вещества за земята чрез напояване и наторяване, с цел да се стимулира пускането на корени от нововъзникналия живот.

Близнаци е фазата на сетивното развитие, разгръщането на тялото в сетивния свят посредством наблюдение и участие. Тя представя също така покълването на мъдростта чрез възприемане на естествения ред. В растителния цикъл Близнаци олицетворява прорастването на корените през почвата и появата на новия кълн над земята.

Рак изразява връхната точка във физическия растеж, узряването на земната форма и проявяването на нейните вътрешни, фини способности. Тази фаза символизира завършека в развитието на растението с оформянето на листата и пъпката, която по-късно ще се превърне в плод.

Лъв е появата и укрепването на индивидуалността чрез правилната употреба на волята и личната сила. Индивидът приема духовен ранг и божествена тежест, представлявайки общността, към която принадлежи; всичко това е обобщено в образа на царя на животните, лъва. В тази фаза растението произвежда своето цветно семе с оглед на бъдещото пресъздаване на въплътената от него форма.

Дева е въздигането на физическата форма до нейния краен, прототипен модел. В сезона на жътвата всичко узряло бива преработено и сведено до семенна форма, която бива запазена за следващия цикъл на сеитбата.

Везни е обединението на душата с нейния дух или небесен партньор, космическият брачен съюз. Тази фаза символизира също така навлизането в колективното измерение на опита чрез участие в обществените процеси. При нея остатъците от растението биват разпръснати, за да се осигури прехраната и на други форми на живот.

Скорпион е началото на пътешествието към вътрешния свят, в което жизнената енергия започва да се оттегля в земята и да се подготвя за зимуване. С това се символизира началото на мистериите на посвещаването, напускането на външната форма в името на трансформацията в по-висша субстанция. Непосредствено преди зимата растителната материя залинява и се разгражда до първичните форми на латентния живот.

Стрелец е фазата на прочистването, в която слънчевият принцип разпалва духовния огън, за да изгори напълно шлаката, останала от земната форма. Жизнената сила бива консервирана в най-тъмните кътчета на земята и поддържана от свещения пламък, който я е породил. В растителния живот това е началото на хибернацията.

Козирог е постигането на власт над материята след напускането на физическия живот в името на духовното съществуване. Това е цикълът на въздигането, на избавянето на тялото от мрачната зима и прославата на душата с обещанието за нов живот. В растителния свят Козирог е най-дълбоката фаза на латентност.

Водолей е възприемането на универсалността, която дарява със съвършен разсъдък и с визията за идеалното съществуване. То се изразява чрез духовните практики, увековечени от учителите в храма. В тази фаза започва зимното затопляне, което прочиства почвата и я подготвя за новия жизнен цикъл.

Риби е завръщането на душата към нейния първоизточник, присъединяването към духовния свят. Пътуващият получава достъп до космическия поток и до всички очакващи реализация възможности. В тази фаза семената биват разпръснати за пореден път.
"Правдивите думи не са красиви. Красивите думи не са правдиви.
Добрият не е красноречив. Красноречивият не е добър.
Знаещият не е всезнаещ. Всезнаещият не е знаещ."
Лао Дзъ
 
В дървото на Живота, сферата на Венера и Меркурий са разположени една срещу друга. Те са свързани с принципа “ Хармония чрез конфликт” и показват, че преди да се стигне до истинска цялостност, е необходимо да сме изживели ада на дуалността. Връзките, които създаваме и конфликтите, които преживяваме с другите са отражение на нашия вътрешен свят. Според една легенда, Хермес/ Меркурий се сдобил със своя магичен жезъл, след като спасил две змии, сплетени в смъртна схватка. Единствено чрез разума, инстинктите могат да бъдат овладяни, а природната сила хармонизирана и оползотворена.

Според учението на Кабала, щом божествената енергия се спуснала надолу по Дървото на Живота, сефиротите се пръснали. Така на свой ред се родили нещастието, страданието и копнежа да възстановим тази цялост. По-старите форми на думите за “ лекувам” в много езици, произлизат от “възвръщам целостта на нещо“ или “ изцелявам”. Да бъдеш здрав, не означава просто механична изправност на организма, а живот в хармония със себе си. Всеки напрегнат аспект в хороскопа показва пукнатина, която трябва да бъде заздравена, проблем на вътрешен план, който външно се проявява като болест, лош късмет, или несполука.

В митологията на Олимп, единствено Хермес, имал позволението да ходи навсякъде, дори да слиза в подземното царство. Неведнъж, когато някое от божествените деца били в опасност, той бил изпращан на спасителни мисии. По подобен начин циклите на ретрограден Меркурий, имат за цел да възстановят връзката с нашата изначална, автентична и неподправена същност. Меркурий е най-често обръщащата се планета - цели три пъти в годината, обхващайки всеки един знак на всеки един елемент (вода, огън, земя, въздух). Това се повтаря на интервал от шест години. Така например през 2010 Меркурий ще бъде ретгрограден в земните знаци - Телец, Дева, Козирог, като за последно това се е случило през 2004 година. При анализ на транзитите на ретроградния Меркурий е добре да се върнем върху събитията от миналото, за да получим повече информация върху моделите, които подсъзнанието ни се опитва да отработи.

Макар да носи много смущения, регрограден Меркурий, има за цел да ни освободи от всички самозаблуди, остарели форми на мислене и пристрастявания, които ни пречат да се развиваме хармонично и естествено. Всеки отделен цикъл трае около 20 дена. Към това прибавяме фазата на влизане в “сянка” ( преминаването през градусите на ретроградност за първи път) и “излизане от сянка”, преминаването на същите градуси за трети и последен път. В дните, в които Меркурий забавя своето движение, за да се обърне ретроградно са най-напрегнати. Психиката постепенно се отдръпва навътре, ние губим контрол върху събитията и може да ни се струва, че някой си прави груби шеги. Комуникацията е нарушена - това включва неспазени уговорки, лапсуси, невярно предадена информация, закъснения, загуба на документи. Чести са повредите на телефони, компютри, автомобили. Поради пониженото внимание и незабележими технически неизправности, нараства опастността от пътно-транспортни произшествия. Като правило трябва да се избягва подписването на важни договори или споразумения, включително предбрачни и брачни договори.

Както при ретроградна Венера, ключов момент в цикъла на ретроградния Меркурий е Долният съвпад със Слънцето. Тогава започва да се извършва прегрупирането на психиката, така че всичко излишно да бъде елиминирано успешно и да се освободи необходимата енергия за предстоящите промени. До обръщането на планетата директно, постепенно започва да ставаме нетърпеливи, но инстинктивно знаем, че нямаме “зелена светлина”. Като цяло докато Меркурий е ретрограден, не бива да се закупува техника, но момента е подходящ за ремонти и поправка. Същият принцип важи за отношенията и връзките.

Динамичната и живописна връзка между Меркурий и Слънцето онагледява принципите на активност и покой, ян и ин, мъжко и женско начало, които действат във Вселената. След обръщането на Меркурий до Горният съвпад със Слънцето, психиката е ориентирана към търсене и експериментиране. Едва след това, когато директния Меркурий постепенно изпревари Слънцето, енергията се канализира и до следващото обръщане, ние ще сме предимно социално ангажирани, по-рационално мислещи и прагматични.

С какво се свързва ретрограден Меркурий в различните елементи? В земните знаци Меркурий се интересува от осъществяването на нещата в материален план. Във въздушните - ще се занимае със способите на общуване, във водните - ще потъне в сферата на чувствата и накрая ще разпали творческия импулс в огнените знаци. Ако по време на ретртограден Меркурий сте раздразнителни, избухливи и потиснати - обърнете внимание на своите чувства. Те са важен симптом, че независимо как изглежда живота ви на външен план, вие сте вътрешно неудовлетворени.

Като цяло земните знаци са свързани с търпението, усърдната работа, растежа, събирането и анализа на информация, грижата за детайлите, прецизността, практичността, съхранението. Годините, в които Меркурий е ретрограден в земните знаци, ще сме насочени повече към практиката и конкретните резултати от работата си. Разбира се, за да сме наясно как точно ни влияе определен транзит е необходимо да знаем кои зони в рожденната ни карта активира и кои планети аспектира.

Първият постулат на херметизма гласи “Вселената е ментална. Всичко е менатлно”. В системата Таро, Меркурий е свързан с номер едно - “ Магът” или “ Фокусникът“ . На нея е изобразен мъж в червена роба, вдигнал едната си ръка към небето, а с другата си сочещ земята. Над главата му е изобразен знака на безкрайността. Човекът е сътворен по божие подобие, защото единствен е способен да твори реалността, в която живее. Последните 2000 години, доминирани от знака на Рибите, човечеството е трябвало да развие качества като състрадание, смирение и приемане. Сега когато навливаме в Ерата на Водолея, знак в който Меркуий екзалтира, колективното съзнание също започва да се променя. Времето е забързано, границите рухват, и хората са настроени да търсят щастието си. Квантовата физика доказа силата на човешката мисъл. Все повече се набляга на факта, че върху каквото поставим фокуса си, това ще получим. Постигането на мечтите, наред с конкретните действия, започва с правилната настройка и пречистването на съзнанието.

Всяко желание ни е вдъхнато от Висшия ни Аз. Това разбира се отнася само за онези съкровенни, изгарящи мечти, които никога не спират да тревожат ума ни и да вълнуват сърцата ни. Пътят към осъществяването им е пътя към нашето лично просвещение - затова не трябва да се отказваме на никаква цена. А изкушения ще има….Дяволът също работи по неведоми начини! Ще ни каже, че сме прекалено стари или прекалено млади. Ще ни припомни всички моменти на разочарования и неуспехи. Ще ви убеди, че е най-сигурно да стоите там, където сте. Но когато един ден се събудите със задушаващото чувство, че живеете нечий чужд живот и вместо сърце в гърдите си носите единствено пустота, той ще ви каже, че сами сте си виновни.
 
Трите пътя на трансформацията
Изключителността на египетската мислене и възприемане на живота, както свидетелстват много от древните хроники, без съмнение произлиза от схемите на двойнствеността, едновременността и асоциацията. Ако опишем тази извисена мисловност накратко, нейната главна характеристика е подчертаването на взаимосвързаността на всички физически и нефизически неща във Вселената.
Трите образа на Асар, Херу-Сет и Джехути, въплъщаващи трите модуса на египетската мисловност, представят също така и една уникална духовна парадигма. Тя различава три пътя за трансформацията на душата, дефинирани ясно от египтяните. Трите пътя са споменавани периодично в египетската история, с появата на определени религиозин образи, храмови и погребални ритуали, царска иконография, които били различни от тези в другите периоди, макар да не били нови.
Най-ранинте езотерични идеи в египет почти изключително използват звезден символизъм. Според него нетерите въплъщавали небесни явления, за покойниците се вярвало, че се връщат в небесата, а магическите концепции приемали формата на небесни сили, обитаващи звездите и появяващи се и изчезващи периодично. След това възниква слънчевият символизъм: нетерите участвали в пътешествията на Слънцето през деня и нощта, а човешките същества били подвластни на проявленията на светлината и тъминната както в настоящия, така и в следващия живот. В късния период от египетската история се заражда лунният символизъм, като път на трансформация, в който фазите на растеж и хибернация се превръщат в метафори на духовния опит.
 
Херметическата традиция

Херметическата философия, която изучаваме днес, е до голяма степен непълна, но това, с което все пак разполагаме, са ценни останки от Свещената наука. Повечето от тях се основават на третия компонент в египетската мислене - Асоциацията.
Известно е, че философията на херметизма, макар и египетска по произход, е силно повлияна от платоническите идеи (за които пък се твърди, че са извлечени от египетската космология). Подобно на вроденото съзнание в Свещената наука, платонизмът счита първоначалното състояние на душата за състояние на мъдрост, която може да бъде постигнато чрез хармонизиране на разума и страстта. Платоническата философия излага също и "учението за идеите" - концепция, която обрисува света на явленията като произхождащ от света на идеалните, непознаваеми принципи.
Философията на Платон е доразвита от неоплатониците и интерпретирана красноречиво от Плотин - мъдрец, роден в Ликопол, Египет, от римски произход. Неговите познания за гръко-римската магия и метафизика оформили доктрината, която той представил в "Енеади": когато душата си припомни своето първоначално единство с идеалните принципи, тя може да се завърне към този източник, ако познае нивата или еманациите на нематериалните сфери, които Плотин изложил в комплексна демонологична система, отразяваща популярните образи от религиозните вярвания по онова време. Идеята за душата, припомняща си своя произход, кореспондира с египетското разбиране за първичната природа. Египетското мислене е ориентирано по-скоро към небето, отколкото към земята. А доколкото небесните явления се асоциират с Джехути, който според мита в крайна сметка става владетел на божествените цикли, разпространението на херметическата мъдрост се дължи на култа към него. Затова разбирането на херметизма за духовните процеси следва древната традиция, в която овладяването на Свещената астрономия - появите и движенията на звездите и планетите - е необходимо условие за постигането на Знанието.

Според принципно троичния египетски символизъм космическите същества произхождат от многобройни триади, състоящи се от противоположни двойки фигури, които се обединяват като трето в една функция. Херметическите учения обаче поддържат седморната структура на всички нива на естествения живот. В тази система великият ред на космическото проявление се символизира от класическите седем планети (от септенера), чиито "лъчения" изразяват седем равнища на вибрация във Вселената. Според вярванията херметическата скала съдържа ключа към целия органичен живот.

Седем са звездите, обикалящи пред прага на Олимп и сред тях завинаги кръжи несвършващото Време. Седемте звезди са следните: сияещата през нощта Луна, вечно мрачният Сатурн, веселото Слънце, плодородната Венера, дръзкият Марс, бързокрилият Меркурий и родоначалникът на всичко Юпитер. От същите тези звезди нашата човешка раса е предопределена, защото имаме в себе си Луната, Юпитер, Марс, Венера, Сатурн, Слънцето и Меркурий. Сълзите ни Сатурн са, рождението е Юпитер, речта ни е Меркурий, гневът е Марс, Луната е сънят, Венера е желание, а Слънцето е смях...
Фрагмент ХХІХ

Божествената функция на тройката също е част от свещената астрономия. Джехути установява циклите на завъртане около оста, движение по орбита и движение напред на небесните тела, които на Земята определят деня, годината и епохата. Съвременната астрономия разпознава в тези три небесни движения трите основни характеристики на цикличното време, а в древността те са били критерии, определящи степента на влияние на дадена жизнена система върху друга. На органично ниво, например, завъртането съответства на енергията, движението по орбита - на вибрацията, а движението напред - на съзнанието. Според тези три цикъла и чрез седемте планетни лъчения, Джехути изразява архетипните сили, влияещи на физическия свят.

От седемте планети, участващи в света на явленията, или "сферата на привидното", Луната стои в началото на херметическата скала, благодарение на краткия си период на завъртане - 27.33 дни. Следват Меркурий (87.9 дни) и Венера (224.7 дни). Слънцето е в центъра на скалата (365.5 дни), а след него се подреждат Марс (1.8 години), Юпитер (11.8 години) и накрая Сатурн (29.4 години). Таблиците на планетните движения от древността свидетелстват, че свещената астрономия със сигурност е познавала както продължителността на циклите на тези небесни тела, така и регулярните интервали, през които те съвпадали.
Херметическата скала оказва влияние върху астрономическите модели на множество култури: можем да я открием при халдейските оракули, в хармонията на сферите при питагорейците и в законите на Кеплер. Но като ситема от символи тя изразява много повече от относителните скорости на въртене на традиционните седем планети. Циклите и ритмите, съдържащи се в нея, представят природните процеси във всяка възможна сфера. В наши дни обаче, символизмът на херметическата скала бива разбиран погрешно като свидетелство за неспособността на древните астрономи да идентифицират нещо повече от тези седем небесни тела.
В херметическата ситема седемте планетни "ритъма" се асоциират с целия спектър на живота. Сред тях от съществено значение са седемте органични функции, тъй като изобразяват въплътената в човешка форма алхимия. Древните считали тези функции за човешкия еквивалент на трансформативните сили на нетерите, за микрокосмос, който отразява макрокосмоса.
В един уникален коментар върху тази система, Швалер Де Любич посочва, че всяка от седемте органически функции се излъчва от четири органа. Цялостният процес включва двадесет и осем активности, което е виталното число на органичния живот, а освен това и броят на дните в един лунен цикъл.
Тези асоциации на пръв поглед нямат нищо общо с духовното развитие. Но именно те, като физически механизми, като проявления на плътта, посредством практиките на Свещената наука могат да бъдат "настроени" на по-висока честота и с това да дадат възможност на кандидата да усвоява, генерира и трансформира фината космическа енергия в духовна сила - и да "обожестви" смъртната си форма.

Херметическата таблица на съответствията ни позволява да вникнем в окултното развитие на човешките сетива, както и във възрастовите цикли, с влиянието върху които се асоциират различните планетни лъчения. Луната, например, се свързва с паметта, която е най-активна по време на ранното детство - период, в който лунната енергия владее голяма част от преживяванията. Съществуването в тази фаза е съсредоточено в инстинктивното ниво, в оцеляването чрез постигане на биологично съответствие с природните ритми.
Таблицата включва освен това и традиционните нива в херметическата инициация, както и естествения процес на духовно съзряване, изразен в изкуствата, науките и окултните практики. Овладяването на духовните равнища също е изобразено в съответствие с планетните лъчения. В лунната сфера, например, физическата форма се развива до най-високата си степен, следващата сфера - тази на Меркурий - обозначава усъвършенстването на етеричната форма и т.н. нагоре по скалата.

 
Въпреки, че в наше време изследването на звездите е разделено на различни клонове – астрология и астрономия – проучването на небесните феномени и интерпретацията на тяхната пророческа значимост са близко родствени науки, водещи началото си от едни и същи школи. Древните идеи за природата и живота се характеризират с факта, че те свързват вярата в боговете с наблюдението на небето. По този начин най-ранните учени са свещенослужители, следователно, вярващи, че божествеността се разкрива чрез езика на космоса. Общият сбор от тези древни традиции представлява колективна книга на мъдростта, извлечена от звездите – форма на небесно ръководство, което указва посоката на живота на Земята.

Наистина, Астрологията, както я определя Оксфордският речник на английския език, е „изкуството да се изследва окултното влияние на звездите върху човешките дела”. Тази проста дефиниция обобщава духа на класическата традиция, която оцелява хиляди години. В своята същност астрологията свързва езотеричната наука с езотеричното изкуство да се проследи специфичното значение на това движение и да се приложи то към човешките дела.
Ученикът на Юнг – Джеймс Хилман описва астрологията като „ архетипов феномен, който е широко разпространен, вечен и емоционално завладяващ. По този начин, ако тя е архетипова, астрологията е тук, за да остане такава; тя няма да се промени, тя трябва да бъде архетипова”
Една от причините за този вечен апел към астролозите може да е кръвното родство между числените астрономически наблюдения и херметическото изкуство или интерпретацията. Дори когато революционното откритие на Коперник премества древния център на Космоса от Земята към Слънцето, това не променя фундаменталните астрологически предпоставки за разчитане на символичния смисъл и изпълнен със значения строеж на видимите модели, създадени от движението на звездите и планетите.
Според лекарят – астролог Уйлям Кийпин астрологията свързва цялата еволюция на мисълта пряко с физическото развитие на космическия процес под формата на планети.
И в действителност, ако търсим система, която да обединява многопластовата природа на битието, то астрологията, според Ричард Тарнас, е това в много по-голяма степен, отколкото която и да е друга дисциплина, тъй като „разкрива космоса, изпълнен със значения, с душа и с интелигентност, толкова могъщи, че синхронизират модела на небето с модела на човешкия опит”
Астрологията вероятно няма равна на себе си и като лупа, през която се разглеждат архетипите, скрити в живота и природата. Днес тя може да бъде разглеждана като архив на древната мъдрост, чиито корени лежат дълбоко в златната епоха, когато материалният свят не бил разделен от духовния.
Астрологията бива разглеждана като даваща духовна и психологическа проницателност за човешката природа, като помага на хората да се свържат с основната цел на живота си. През ХХ век Карл Юнг, швейцарски психолог, обогатил астрологията с интелектуална рамка, подходяща за духовния светоглед на новата епоха.

От инструмент за предсказване на бъдещето или за тълкуване на волята на боговете астрологическата карта днес се превръща в помощник за обясняване на същността на психиката. В резултата от дейността на астролозите от ХХ-ХХІ век, като например Дейн Ръдиар, Марк Едмунд Джонс и Лиз Грийн, израства изцяло нов клон на хуманистичната астрология, основан на психологическото развитие на характера на индивидуалността. В тази система астрологическата карта може да бъде разчитана с цел да извади наяве вродените качества и склонности на личността.
След триумфа на християнството през ІV-V век, езическите практики на астрологията, магията и предсказанието станали наказуеми престъпления. На християните било забранено да се молят на Слънцето, Луната или звездите. Император Константин нарежда в Теодосиевия кодекс, че „любопитството на хората към предсказване на бъдещето ще се прекрати завинаги”, обаче астрологията продължила да съществува през средните векове като мощна подземна сила.

Борбата с астрологията в християнската традиция има малко общо с въпроса дали тя е правилна или погрешна, а много повече – с конфликта между астрологическите вярвания в предопределеността и съдбата и църковния акцент върху свободната воля на вярващите.

Вярата в неизбежната съдба прави съмнителна необходимостта от църковните служби и молитви и затова се водел спор за това дали звездите са причина за събитията или знаци, които ги предсказват. Макар и категорично против астрологичната практика, Ориген пишел за звездите като за духовни същности, създадени от Бог като знаци - посредници за неговата воля, а не като причина сами по себе си.

Докато църквата се стремяла да консолидира своята власт, тя става още по-нетолерантна към съперниците си; Такива критици като свети Августин привнасят „нова жестокост” към преследването на астролозите като еретици. Когато Западът се спуска в мрачното Средновековие, науката, астрономията и философията били засенчени от едноличния авторитет на Църквата. Без текстовете и трактатите на класическа Гърция и Рим, преведени на латински, интелектуалните основи на астрологията започнали да отслабват и дори напълно да изчезват.
Около VІІІ – ІХ век като част от едно голямо предаване на научни и литературни трудове на класическа Гърция, на арабски били преведени и астрологични текстове. Вдъхновени от знанието на персийските астролози, както и от това, как астрологията служи за връзка между човечеството и космическата му природа, арабските учени с ентусиазъм прегръщат астрологическата практика. Астрологът и философ от ІХ век Абу-Машар, докато преподавал в къщата на мъдростта, поставил началото на традицията на светската астрология, изследваща ефекта от планетните цикли върху световната история.

Когато през ХІІ век отворили врати първите европейски университети и се разпространил интересът към класическото обучение, латински преводи на арабските преводи на гръцката астрология се пробудили за живот. Ранните възгледи на Ориген за звездите като представители на Божественото, придобили огромно одобрение сред християните. „В този период – пише Петер Уитфилд, звездите били разглеждани като „естествен механизъм, създаден от Бог, за да управлява Неговото творение”. Въпреки, че дебатът за свободната воля срещу предопределеността продължил, астрологията сега можела да бъде изучавана безопасно, като част от класическата традиция, редом с философията на Аристотел и поезията на Вергилий”.
Почти толкова бързо, колкото спечелила творческо възраждане, астрологията започнала стремително и опасно да изпада в немилост. „Ренесансовото преоткриване на езичеството и окултните мистерии, включително и астрологията – пише Петер Уидфилд, - предлагало една по-древна и по-вълнуваща визия, което започнало да накърнява авторитета на Църквата”. Със създаването на Инквизицията през ХVІ век старият конфликт между свободната воля на човека и силите на съдбата възникнал отново; „единствено Бог”, казвали църковните авторитети, „би могъл да знае бъдещето”, така хороскопите били анатемосани. Астрологията била заклеймена като ерес и подложена на репресии в Италия. Преподаваната в университетите и приеманата с уважение от учени и изследователи практика на астрологията попаднала в сянката на официалното общество. Като оставим настрани изключенията като практикуващия през ХVІІ век английски лекар Уйлям Лили- един от знаменитите английски астролози и окултисти на своето време,, автор на класическия трактат „Християнска астрология” /1647/, астрологическата практика през следващите няколко столетия се превърнала от религиозно и владетелско изкуство на философи и крале, в панаирджийско комерсиално забавление за тълпата.

Но не Църквата, а научната революция през ХVІІ век отнела последните следи от авторитетност на астрологията. С откриването на гравитационните сили, въртенето на Земята около Слънцето и безкрайността на Космоса, в разрез със схващането, че той е съставен от определен брой сфери, повечето от астрономическите теории, на чиято основа се изграждала астрологията с хилядолетия, рухнали. От научна гледна точка, съзвездията не били нищо повече от модели, появяващи се на небето от земна гледна точка. През телескопите планетите се виждали по-скоро като обекти от прах и скали, а не като небесни богове. А и в безбрежния Космос, без явно начало или край, без връх или дъно, какво точно значение би могла да има астрологичната аксиома „Каквото горе, такова и долу”. Когато обаянието на новите граници на дълбокия космос привлякло новите поколения изследователи, пропастта между астрономията и астрологията се разширила, прекъсвайки връзката между тях вероятно завинаги.
Астрологията вероятно няма равна на себе си и като лупа, през която се разглеждат архетипите, скрити в живота и природата. Днес тя може да бъде разглеждана като архив на древната мъдрост, чиито корени лежат дълбоко в златната епоха, когато материалният свят не бил разделен от духовния

Когато астрологическата традиция разкрива отново своето минало и подобрява своето академично акредитиране чрез навлизане в колежите и университетите и когато астролозите се превръщат във философи, учени и критици на културата в добавка към тълкуване на индивидуалните хороскопи, тя поставя началото на нова ера.

И наистина, основите на астрологията и в материалната сфера, и в невидимите измерения на Духа я превръщат в безценно средство за възстановяване на прекъснатата връзка между минало и настояще, между човешкия дух и духа на природата. Като символичен компас тя може да бъде използвана, за да ни помогне да намерим своето място във Вселената.
Автор: Стоянка Димова
Използвана литература: Ретроградният Меркурий на Пития Пий, изд. ШАМБАЛА, 2006
 
Back
Top