• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

Аристотел

Wolfgar

Светлоносец
от Уикипедия, свободната енциклопедия

Аристотел (на старогръцки: Ἀριστοτέλης, на гръцки: Αριστοτέλης) е древногръцки философ, един от най-големите гении на Античността. Ученик на Платон и учител на Александър Македонски, Аристотел е сред малкото личности в историята, изследвали почти всяка тема, достъпна за своята епоха. В науката той изучава анатомия, астрономия, география, геология, зоология, метеорология и физика. Във философията той пише за естетика, етика, икономика, метафизика, политика, психология, реторика и теология. Занимава се още с образование, чуждоземни обичаи, литература и поезия. Съчиненията му са на практика енциклопедия на древногръцкото познание.

Аристотел е роден през 384 г. пр. н.е. в древногръцкия град Стагира на Халкидическия полуостров, откъдето идва прозвището му Стагирит. Баща му Никомах е личен лекар на цар Аминта III, баща на Филип II Македонски. Аристотел израства в македонския двор, а когато е на 15 години, баща му умира и той е поверен на грижите на своя роднина Проксен. През 367 година пр.н.е. отива в Атина и там става ученик в школата на Платон, където престоява 20 години, до смъртта на учителя си през 347 година пр.н.е.

След като напуска Атина, Аристотел отива, заедно с Ксенократ, при своя съученик Хермий, владетел на град Атарней в Мала Азия, където престоява три години. През този период той пътува с Теофраст до остров Лесбос, където двамата изследват местната флора и фауна. В Атарней Аристотел се жени за Пития, осиновена дъщеря или племенница на Хермий, от която има дъщеря, също наречена Пития.

През 343 г. пр.н.е., след смъртта на Хермий, Аристотел напуска Атарней и по покана на Филип II става възпитател и учител на сина му, бъдещият Александър Велики, който тогава е на 13 години. В Македония той преподава не само на Александър, но и на други благородници, сред които и бъдещите царе Птолемей и Касандър. Аристотел окуражава бъдещите източни завоевания на Александър, а отношението му към света е силно етноцентрично. Той съветва ученика си да бъде „водач за гърците и деспот за варварите, да гледа на първите, като на приятели и роднини, а да се отнася към вторите, като към зверове или растения“.

През 335 година пр.н.е. Аристотел се връща в Атина, където основава своята Ликейска школа, където преподава в продължение на 12 години. По това време умира съпругата му и той живее с нейната бивша робиня Херпилис, от която има един син, Никомах. Според някои източници има връзка и с бъдещия филолог Палефат.

Смята се, че по време на своя престой в Атина Аристотел съставя повечето си съчинения. Запазените до днес са главно трактати, които първоначално не са предназначени за публикуване, а служат като помощно средство при преподаването. Най-значимите сред тях са „Физика“, „Метафизика“, „Никомахова етика“, „Политика“, „За душата“ и „Поетика“.

Освен че работи в почти всяка област на познанието по това време, Аристотел има значителен принос към повечето от тях. В природните науки той работи в областта на анатомията, астрономията, географията, геологията, ембриологията, зоологията, метеорологията и физиката. В областта на философията пише за държавно управление, естетика, етика, икономика, метафизика, психология, реторика и теология. Изучава също образованието, чуждестранните обичаи, литературата и поезията. Според някои изследователи той е последният човек в историята, който е знаел всичко, което е можело да се знае по неговото време.

В края на живота си Александър Македонски е обхванат от подозрения за заговор срещу себе си и отправя писмени заплахи към Аристотел. Философът публично изразява пренебрежението си към претенциите на Александър за божественост, а неговият родственик Калистен е екзекутиран за измяна. Според разпространена в Античността легенда, Аристотел има връзка с внезапната смърт на Александър, но за това няма надеждни доказателства.

След смъртта на Александър през 323 година пр.н.е., в Атина се засилват антимакедонските настроения и Аристотел става една от техните жертви. Той е обвинен, че не почита боговете и заминава за имението на майка си в Халкида. Заявява, че няма да позволи атиняните да прегрешат два пъти пред философията, намеквайки за смъртната присъда на Сократ. Година по-късно той умира от естествена смърт в Халкида.

Аристотел оставя завещание, в което иска да бъде погребан до съпругата си, а за главен изпълнител на волята си оставя своя ученик Антипатър. Школата му продължава съществуването си, като по негово желание старият му приятел и ученик Теофраст заема ръководното място.

Философия  
Разделение на науките  [редактиране]Аристотел разделя човешкото знание на три вида - теоретично (обхваща това, което днес наричаме "наука"), техническо (обхваща занаятите и изкуствата) и практическо знание (обхваща сферата на морала и политиката). В съответствие с това разделение той говори и за три вида науки (epistemai) - теоретически, технически и практически. Целта на теоретическите науки е знанието заради самото знание. Целта на техническите науки е създаването на красиви и полезни предмети. Целта на практическите науки е постигането на доброто за индивида (сферата на морала) и за обществото (сферата на политиката).

Теоретическите науки са:
Метафизиката
Физиката
Математиката
Психологията
Техническите науки са:
Реториката
Поетиката
всички останали изкуства и занаяти
Практическите науки са:
Етиката
Политиката

Логика  Аристотел е създателят на логиката. Логиката не попада в триделната класификация на науките. Тя е универсалният инструмент (organon), който гарантира истинното познание във всички науки и с който всички те си служат. В своето съчинение Първа аналитика той развива първата теория за формално-валидното умозаключение. По-нататък в традицията логическите му ръкописи са били обединени в т.нар. „Органон“, като редом с „Първа аналитика“ от особена важност за развитието на логиката са били „Категории“ (кратко съчинение, което е било схващано като Аристотеловото учение за понятието) и "За тълкуването" (кратко съчинение, което е било схващано като Аристотеловото учение за съждението).

 
"О, приятели мои! На света няма приятели!"

"По-добре под властта на закона, отколкото под тази на индивида."

"Всекиму е присъщо да греши, но само глупавият упорства в грешката."

"Голото тяло не е причина за срам. Срамувайте се от това, което мислите за него."

"Да бъдеш добър човек и да бъдеш добър гражданин не винаги е едно и също нещо."

"Законът е ред, а добрият закон е добър ред."

"Навикът във всичко да се търси смешното е най-явният признак за посредственост — защото смешното винаги е на повърхността."

"Нещастието сплотява хората."

"Платон ми е приятел, но истината ми е по-голям приятел."

"Разумният търси не това, което е приятно, а това, което го спасява от неприятностите."

"И от врага на много нещо може да се научи мъдрият."

"Умът е не само в знанието, но и умението то да се прилага."

"Аристотел не винаги е Аристотел."

"Добре започнатото е наполовина свършено."

"Да живееш означава да създаваш вещи, а не да ги придобиваш."

"Сериозното се разрушава от смеха, смехът – от сериозното."

"Човекът вън от обществото е или бог, или звяр."

"Не е имало досега нито един велик ум, без примеси на безумие."
 
Под въздействие на слино  чувство ние лесно биваме заблудени. Страхливецът, под въздействие на страха, а влюбения на любовта, виждат илюзии - в резултат на дребна прилика, страхливецът мисли, че съзира враг, а влюбения - своята любима. "Чувство: Чувството е понятие от психологията и е форма на отразяване на отношението на отделния индивид към околната среда - обекти или субекти."

Трудът, чувствата и мисленето са висши блага, които ни подаряват наслаждение.

Мисленето е най-доблестното занимание на човека и негов най-велик подвиг.

Отричайки движението, ние изведнъж правим невъзможно всякакво изучаване на природата.

Приятелството е като една душа в две тела.

Kaкто гимнастиката спомага до известна степен за физическото развитие, така и музиката е способна да въздеиства на естетическата природа.

Благоразумието трябва да е нещо средно между своеволието и безчуствието.

Приятелят на всички е ничий приятел.

Висшата истинност е в онова, което е причина за следствия, които на свой ред са истини.

Достойнството на силата е в яснотата.

Живота изисква движение.

Мъдростта е най-точната наука.

Губим време, за да си осигурим работно време и водим битки, за да живеем в мир.

Нищо не разрушава човека така както продължителното телесно безддействие.

Познанието започва от почудата.

Сериозното се срива от смеха, смеха – от сериозното.

Които твърди, че всичко е истинно, прави истинно и противоположното съждение, и така превръща твърдението си в неистина (защото противоположното съждение отрича неговата истинност); а който твърди, че всичко е неистинно, прави неистинно и своето съждение.

Аз знам че нищо не знам, но има такива които и това не знаят.

Платон ми е приятел, Сократ ми е приятел, но най-голям приятел ми е истината.

Отричайки движението, ние изведнъж правим невъзможно всякакво изучаване на природата.

Достойнството на стила се крие в яснотата.

Който се движи напред в науката, но изостава в нравствеността, повече върви назад.

Човекът е обществено същество (буквално: животно).

Който е приятел на всички, не е приятел на никого.

Умният човек ще се съгласи с умния, глупавия обикновено не се съгласява нито с умните, нито с глупавите.

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.falantia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=59:2011-01-17-01-00-21&catid=21:2011-01-16-23-11-02&Itemid=29
 
Back
Top