• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

ИЗКУСТВОТО - ДЗЕН

  • Thread starter Thread starter Мортиша
  • Start date Start date
М

Мортиша

Гост
ДЗЕН И ИЗКУСТВОТО НА ЖИВОПИСТА И КАЛИГРАФИЯТА

Калиграфията е едно от най-ценените изкуства в Далечния Изток. Тя възниква значително по-рано от Дзен и не всички забележително калиграфски образци са свързани с Дзен-традицията. Но още от самото си начало Дзен намира естествена близост с взискателността и спонтанността на туша и четката. Практикуващите Дзен използват силата на съсредоточаването, добита чрез вглъбение, за постигането на върховни творчески изяви в калиграфията. Китайският поет Хуан Тин-дзиен отбелязва, че качеството на калиграфията се променя след постигане на просветление — чистите ясни линии придобиват нова вътрешна жизненост.

Монохромната живопис е в същината си Дзен-изкуство. Дзен-художникът усеща дълбока връзка с природата. Той подхожда към платното като към част от своята духовна практика, рисуването е като съзерцанието — „бяло платно, празно съзнание“. Красотата няма решаващо значение, като стремежът към асиметрия е изглежда по-подчертан, в сравнение с баланса, а празното пространство върху платното е също толкова значимо, колкото и изобразените предмети — онова, което е изпуснато е толкова важно, колкото и това, което присъства. Използването на напоена с туш четка върху бяла коприна или оризова хартия изисква изключителна прецизност. Първият щрих е и последен, поправките с невъзможни. Изпълнени с тишина, вечност и прозрачност, картините загатват една абсолютна реалност, отвъд която думите са безпредметни. По израза на един западен историк на изкуството, те са „кодове на трансцендентното“.




Веднага щом моя бик излезе, аз се приближих до него и при третото минаване чух рева на изправената на крака тълпа. Какво ли бях направил? В един миг забавих публиката, останалите бикоборци, себе си, дори самия бик, започнах да се бия така, както често го бях правил, когато оставах сам нощем край оградите за добитъка из пасбищата… Казват, че онзи следобед движенията ми с плаща и работата ми с мулетата били откровение в изкуството на бикоборството. Не зная. Аз просто се биех, без никакви други мисли, освен собствената ми вяра в онова, което правех. С последния бик успях за пръв път в живота си да се отдам изцяло — телом и духом — на чистата радост от борбата.


ХУАН БЕЛМОНТЕ


Уверен съм, че делото на тревите

е не по-малко от

пътуващото дело на звездите.


УОЛТ УИТМЪН


Ако започнете да изучавате японското изкуство, ще срещнете човек, който несъмнени е мъдър, им философска нагласа, интелигентен е и прекарва времето — как мислите? — като умува над разстоянието между Земята и Луната? Не. Като изучава политиката на Бисмарк? Не. Той изучава едно-единствено стръкче трева. Ала именно тази тревичка го кара да рисува всякакви растения, сезоните, богатството на пейзажа, животните и човешката фигура. Така прекарва той живота си, а животът е твърде кратък, за да се осъществи всичко това.


ВИНСЕНТ ВАН ГОГ


— Деца, едно-едничко земно Нещо,

изживяно истински дори веднъж,

е достатъчно за цял живот.


РИЛКЕ


Когато разбереш едно нещо отначало докрай — разбираш всичко.


ШЕНРЮ СУДЗУКИ


Какъв е цветът на вятъра?


ДЗЕН КОАН


Светът е само по себе си магия.


ШУНРЮ СУДЗУКИ


Загадката не е в това как точно съществува светът, а в това, че изобщо съществува.


ЛУДВИГ ВИТГЕНЩАЙН


Никакви идеи извън нещата.


УИЛЯМС КАРЛОС УИЛЯМС


На излизане от църквата се спряхме и известно време обсъждахме находчивата софистика на епископ Бъркли, чрез която той искаше да докаже, че материята не съществува и всичко във Вселената е идеално. Забелязах, че макар да сме доволни от това, че неговата доктрина не е вярна, все пак е невъзможно да я опровергаем. Никога няма да забравя колко ентусиазирано отговори Джонсън, „Аз пък го опровергавам ето така“.


БОЗУЕЛ

„Животът на Самюел Джонсън“


Реката се носи.

Косът сигурно лети.


УОЛЪС СТИВЪНС


Фа-йен, китайски Дзен-учител, дочул двама монаси да спорят за обективното и субективното.

Доближил се до тях и попитал:

— Тука има един голям камък. Как смятате — той във вашето съзнание ли е или е извън него?

Единият монах отвърнал:

— От будистка гледна точка, всичко е обективизация на съзнанието, така че този камък е всъщност в моето съзнание.

— Доста трябва да ти тежи главата — отбелязал Фа-йен — щом мъкнеш такъв камък в съзнанието си.


ДЗЕН ПРИТЧА


Ние сме тук и е сега. Отвъд това, цялото човешко познание е фантасмагория.


Х.Л.МЕНКЕН


Това, което е, е това, което е.


„ЛОВЕЦЪТ НА ЕЛЕНИ“


Единствено Това, Това!


СОЕН


Обичам действителността.

Тя има вкус на хляб.


ЖАН АНУИ


С нарисуван оризов сладкиш не можеш да се наядеш.


ДРЕВНА ПОГОВОРКА


В празните ръце мотика стиснал,

пеш вървя, възседнал бивол.

Човек по мост минава:

Дървеният мост тече, неподвижна реката остава.


МАХАСАТВА ФУ


Когато плавате с лодка и гледате брега, може да ви се стори, че той се движи. Но ако задържите погледа си върху лодката, тогава виждате, че се движи лодката. По подобен начин, когато изследвате света около нас с объркано съзнание, можете да предположите, че природата и съзнанието ви са неизменни. Но ако се концентрирате и се върнете там, където сте, ще ви стане ясно, че не съществува нищо, чиято същност да е неизменна.


ДОГЕН


Срещнеш ли майстор на меча,

покажи му меча си.

Ако срещнеш човек, който не е поет,

не му показвай стиховете си.


ЛИН-ДЗИ


Картина от Ван Гог. Чифт груби селски обувки — нищо друго. Всъщност картината не изобразява нищо особено. Но в нея има нещо, което ти внушава чувството, че смият ти се прибираш уморен у дома в късна есенна вечер, а мотика на рамо, след като са угаснали и последните огньове в картофените ниви. Какво ни кара да изпитваме подобно чувство? Платното? Мазките на четката? Цветните петна?


МАРТИН ХАЙДЕГЕР


Двама монаси спорели за флага на храма, който се веел на вятъра.

Единият казвал:

— Флагът се движи.

Другият казвал:

— Вятърът се движи.

Тъй спорили дълго, без да постигнат съгласие. Тогава Хуей-нън, Шестият патриарх, казал:

— Не че флагът се движи, или пък вятърът се движи, ами мозъците ви се движат.

Двамата монаси застинали в страхопочитание.


ДЗЕН КОАН


Бъди господар на съзнанието, не се оставяй то да ти бъде господар.


ДЗЕН ПОГОВОРКА

Щом желаеш висшия покой,

бъди готов за едри капки пот.


ХАКУИН


Състояние на пълна простота.

(То струва всичко — и нищо по-малко от това.)


Т.С.Елиът


Причината ангелите да могат да летят е,

че възприемат себе си тъй леко.


ДЖ.К.ЧЕСТЕРТЪН


Трябва ли?

Трябва.


БЕТОВЕН


Дзен — джобен пътеводител
Дейвид Шилър

 
ДЗЕН И ИЗКУСТВОТО НА СТРЕЛБА С ЛЪК И БОЯ С МЕЧОВЕ

В своята класическа творба „Дзен и изкуството на стрелбата с лък“ немският философ Ойген Херигел търси същината на Дзен в обучението на стрелеца — да откриеш къде изкуството става безизкустност, стрелбата вече не е стрелба, а стрелецът се слива с целта:

— Нищо не разбирам вече, — казах на Учителя — и най-простите неща се объркват. „Аз“ ли улучвам целта или тя — мен?… Лък, стрела, цел и его се сливат в едно, така че не мога повече да ги разделя. Дори нуждата да ги разделям я няма. Но щом вдигна лъка и стрелям, всичко става толкова ясно, и смешно просто…

— Най-после — намеси се Учителят, — тетивата минава право през теб.

Фехтовката, когато е проникната от Духа на Дзен, също придобива смисъл на дисциплина на духа. Дзен-учителите се занимават с фехтовка, а майсторите на кендо (японска фехтовка) често с преминали обучение по Дзен. Бойните изкуства са друг начин за постигане на мушин (не-съзнание). Когато майсторът на меча се издига над техническите умения и отхвърля мислите за победи и показно майсторство, тогава той се слива със своя меч. И докато се възвръща към своето „истинско съзнание“, мислите и чувствата отпадат.




Ако насочиш съзнанието си към движенията на противника си, то ще бъде завладяно от неговите движения. Ако го насочиш към меча му, то ще бъде завладяно от меча. Ако насочиш съзнанието си към мисълта да нанесеш удар на противника, то ще бъде завладяно от очакването да удариш. Ако го насочиш към желанието да не бъдеш ударен, ще бъде завладяно от желанието да не получиш удар. Ако го насочиш към позата на противника, то ще бъде завладяно от неговата поза. Накратко — просто няма върху какво да насочиш съзнанието си.


ТАКУАН


Не мога да продължа.

Трябва да продължиш.

Ще продължа.


САМЮЕЛ БЕКЕТ


Когато пътят стигне своя край,

смени посоката — така променен,

ще преминеш отвъд.


„И-ДЗИН“


Това прилича на бивол, който минава през прозорец.

Главата, рогата и четирите му крака вече да от другата страна.

Защо тогава не може да премине и опашката?


ДЗЕН КОАН


И не се променяй. Не отклонявай своята любов от видимите неща. Продължавай да обичаш доброто, простото, обикновеното: животните, предметите, цветята — и не нарушавай равновесието.


РИЛКЕ


Почукай —

и Той ще ти отвори вратата.

Изчезни —

и Той ще направи така, че да светиш като слънцето.

Падни —

и Той ще те издигне в небесата.

Превърни се в нещо —

и Той ще те превърне във всичко!


ДЖАЛАЛЕДИН РУМИ


Нещата не са нито добри, нито лоши — нашето мислене ги определя като такива.


ШЕКСПИР


Да говориш за бикове и да бъдеш на арената не е все едно и също.


ИСПАНСКА ПОГОВОРКА


Всичко е основано на съзнанието, водено от съзнанието, оформено от съзнанието. Ако говориш и действаш с нечисто съзнание, ще те следват страдания, така както колелата на волската каруца следват стъпките на вола. Всичко е основано на съзнанието, водено от съзнанието, водено от съзнанието, оформено от съзнанието. Ако говориш и действаш с чисто съзнание, щастието ще те следва, така както сянката не изоставя формата.


БУДА


Когато съм в такова състояние, всичко е чисто, ослепително ясно. Обвит съм в пашкул от съсредоточение. И ако успея да се пъхна в този пашкул, ставам непобедим… Живея изцяло в настоящето. Аз съм абсолютно зает с онова, което правя и участвам напълно в него… То идва и си отива и сам по себе си фактът, че се готвиш за първия си удар в турнир, като си казваш: „Днес трябва да се съсредоточа“ — няма никакво значение. Това няма да помогне.


ТОЗНИ ДЖАКЛИН


Можеш да откриеш истината по пътя на логиката само ако вече си я открил без нея.


ДЖ.К.ЧЕСТЪРТЪН


След играта Пат Фишер, защитникът от отбора на „Червенокожите“, каза на репортерите, че като се втурнал към топката, тя сякаш сама прескочила ръцете му. Когато същата седмица внимателно изглеждахме видеозаписа от играта, наистина изглеждаше, като че ли топката някак си прескача неговите ръце и отива право в ръцете на Джийн. Някои момчета казаха, че било от вятъра… Но чувството и решимостта, които бяхме вложили в паса, бяха толкова силни, че нямаше как топката да не стигне до целта — каквото и да стане, какъвто и вятър да духа, дори от небето да падат камъни или защитници, или адски порой.


ДЖОН БРОУДИ


Опитваме се да избягаме от въпроса (за съществуването) като трупаме имущество, престиж, власт, токи, забавления и накрая, като се опитваме да забравим, че ние — че аз — съществуваме. Независимо колко често човек мисли за Бога, ходи на църква, доколко вярва в религиозните идеи, ако като цяло остава глух за въпроса за смисъла на съществуването, ако няма отговор на този въпрос, той чисти и просто регистрира изтичането на времето и живее и умира, като милионите предмети, които произвежда. Такъв човек мисли за Бога, вместо да преживява Бога.


ЕРИХ ФРОМ


Аз съм този, който съм.


КОАН ПО СТАРИЯ ЗАВЕТ


Ако ме попитате какво е Дзен, ще кажа, че то е като да овладееш изкуството да крадеш. Синът на един крадец видял, че баща му остарява и си помислил: „Ако той вече не може да упражнява занаята си, кой ще вади хляба на семейството? Трябва аз да изуча занаята“. Една нощ бащата завел сина си до голяма къща, помогнал му да проникне през оградата и да влезе вътре и като отворил една голяма ракла, казал му да влезе вътре и да измъкне дрехите. Щом синът се озовал вътре, бащата затворил капака и г заключил. Сетна излязъл на двора, зачукал силно по вратата и събудил цялото семейство, а той тихи се измъкнал. Хората станали и запалили свещи, но установили, че крадците вече са си отишли. През цялото време синът стоял в раклата и си мислел колко жесток е баща му. И тогава му дошла наум една хитрост. Започнал да драска така, сякаш плъх гризе нещо. Щом отключили капака, затворникът изскочил и избягал. Край пътя видял един кладенец, грабнал камък и го хвърлил във водата. Преследвачите се струпали около кладенеца, за да видят как крадецът се дави. А в това време синът на крадеца вече бил в безопасност в дома на баща си, когото обвинил, задето го оставил в такова положение, че едва се отървал. Когато синът разказал приключенията си, бащата рекъл: „Ето, ти вече владееш изкуството!“


Д. Т. Судзуки


Какъв е звукът от пляскането с една ръка?


ДЗЕН КОАН


И мълчанието, и словото с грях.


ДЗЕН МЪДРОСТ


Главната задача на човека в живота е да се роди.


ЕФИХ ФРОМ


Бай-джан искал да избере между монасите някой, който да основе нов манастир. Казал им, че ще се спре на този от тях, който успее да отговори на един въпрос. Сложил кана на земята и рекъл:

— Кой ще каже какво е това, без да назовава името му?

Главният монах казал:

— Никой не би г нарекъл дървен сандал.

Монахът Гуей-шан, който бил готвач в манастира, ритнал каната и излязъл.

Бай-джан се засмял и казал:

— Главният монах губи.

И Гуей-шан станал Учителя в новия манастир.


ДЗЕН МОНДО


Двама монаси вървели по кален път. Валял силен дъжд. Като стигнали д завоя, видели красиво момиче в копринено кимоно, което не можело да прекоси огромна локва на пътя. Единият монах повикал момичето, вдигнал го на ръце и го пренесъл на отсрещната страна. Другият монах мълчал по целия път до храма, където отседнали вечерта. Тогава вече не се сдържал:

— Ние, монасите, не се доближаваме до жени — казал той — Опасно е. Ти защо го направи?

— Аз оставих момичето на пътя — казал първият монах — ти още ли го носиш?


ДЗЕН ПРИТЧА


Привързаността е велик творец на илюзии.

Реалността може да бъде постигната само от човек,

който не изпитва привързаност.


СИМОН ВЕЙЛ


Когато обикновения човек добие познание, той става мъдрец.

Когато мъдрецът придобие разбиране — става обикновен човек.


ДЗЕН ПОГОВОРКА


Иккю бил поканен на банкет у богати покровители. Той пристигнал облечен като просяк. Домакинът не го разпознал и го прогонил. Иккю се прибрал в къщи, облякъл церемониалната си роба от пурпурен брокат и се върнал. Този път го въвели в банкетната зала с голямо уважение. Там той оставил робата на дивана с думите: „Предполагам, че всъщност сте поканили тази роба, понеже преди малко мен ме изгонихте“. И си отишъл.


ДЗЕН ПРИТЧА


Когато родиш дете, трябва да се научиш да бъдеш не само майка, но и дете.


ДОГЕН


Дъ-шан седял вглъбен в медитация. Лун-тан го попитал защо не се прибира в къщи. „Защото е тъмно“ — отвърнал Дъ-шан. Тогава Лун-тан запалил свещ и му я подал. Тъкмо Дъ-шан да я вземе, Лун-тан я духнал. Дъ-шан внезапно получил просветление и се поклонил.


ДЗЕН КОАН


Трябва д се концентрираш напълно и да се посвещаваш на всеки свой ден така, като че ли е последен.


ДЕШИМАРУ
 
Дзен (яп.)

На китайски - чан. Произхожда от санскрит- дхияна, "съсредоточение", "медитация" - школа на махаянския будизъм в Китай и Япония, проповядваща, че пътят на спасението се постига чрез внезапно просветление.

Появата на практиката Дзен (чан) се свързва митологически с името на един от учениците на Буда - Махакашияпа. Гледайки Буда, който в мълчание повдигнал едно цвете от земята, Махакашияпа внезапно постигнал същността на Учението и първи получил "печата на Дхармата" (Фа-ин), като символ за предаване на Учението на следващите бодхисатви.

Според традицията Дзен, известният Бодхидхарма (VI век.) е първият патриарх на китайската школа Чан (VIII по отношение на другите школи и се счита за 28-и или 35-и притежател на този печат). Духовната практика Бодхидхарма изпълнявал в седяща медитативна поза, при максимално съсредоточение.

Следва епохата на патриархатството, до разделяне на школата на южен и северен чан, предизвикано от различие на характера на просветлението - мигновено и постепено. Победила южната школа проповядваща мигновено просветление.

За окончателен основоположник се приема Хуей-нен (638 - 713). Мислите му са изложени в "Олтарната сура" на шестия патриарх.

Разбира се основната идея, залегнала в учението, е, че няма минало, нито бъдеще а има само вечно настояще. Истините на Буда са единни и те са във всичко, а главното е да се постигат.

Изчиствайки сложните схоластични обоснования на школата мадхиамака (Нагарджуна), а също от примитивната митология (бодхисатва, небеса и т.н.), Дзен будизмът съсредоточава вниманието си главно върху последния пункт от осемстепенния път, оказан от Буда - правилното съсредоточаване. В тази връзка, главното в дзен е личният опит, "живата интуиция" - такова състояние на съзнанието, в което всички духовни сили се намират в равновесие. То се постига чрез медитация, но за разлика от традиционния будизъм, медитацията в Дзен използва както статични, така и активни методи: парадоксални задачи (чу-ан), диалози (вен-да), дихателни гимнастически упражнения (бойни изкуства), кратки но внезапни и силни викове, физически труд, специална диета, мазаж, рефлексотерапия и др. За овладяването на техниката Дзен, първоначално е необходимо да се знаят някои сутри като "Елмазната сутра", "Ланкаватара сутра", "Олтарната сутра".

Това е началото, като не бива да се забравя положението на Дзен, че словестната и текстовата форма не могат да разкрият всички съкровени тайни на битието - оттук и недоверието към текстовете и стремежът към езотеризъм (Буда е отговарял на много въпроси с мълчание). Истината е озарение, което идва внезапно, но за това е необходима подготовка. Следващият етап в религиозната подготовка е акцентът върху куаните (абсурдни текстове... например: въпрос: Какво е Дзен, отговор - "кипящо над огъня масло") - подаваши се на обучаемия в качеството на обект за медитация. За решаването на куаните често отивали години, понякога и цял живот. По-нататък се пристъпва към диалози между учителя и ученика. Ученикът под действието на куаните трябва да "влезе" в настроението на учителя, задал неясен въпрос, да се слее с него в нещо единно, съпреживявайки тайната, преживяна някога и от учителя.Това е път на потапяне в миналото, в нещо вечно, съпреживяно реално и много често стигащо до гибел. Главното е да се постигне сатори (яп. просветление).

Според Д. Судзуки главнитечерти на сатори в Дзен са:


1. ирационалност, необяснимост, непредаваемост
2.

3. интуитивно разтваряне в същността
4.

5. сатори не може да се опровергае, ако не се изпита това състояние
6.

7. опита на сатори предполага различни форми
8.

9. усещане необичайността на вътрешното състояние
10.

11. неизразимост на сатори в цвят, мириз, звук, образ
12.

13. наличие на чувство на възторг при реализацията на нещо неосъзнато, подсъзнателно
14.

15. сатори се постига внезапно и се явява мигновен опит
16.


В Япония Дзен прониква чрез Корея от Китай, през VIII - IX в. Основните школи са две, като и двете са възникнали в Китай. Едната е основа от Лин-Цзи (починал през 867г.) от южното направление на чан ио е известна в Япония по неговото име Риндзай. Някои ритуални и практически приложения са разработени от монаха Ейсай (1141-1215) и от този период се превръща в закрита школа.

Другата известна школа на Дзен, основана в Китай перз IX в - Цяо-шан (яп, Сато - "планина"). Теоритичните основи на тази школа са разработени от Доген (1200-1253), който проповядва седящ дзен, т.е. просветлението може да се постигне седейки в определена поза при подходяща обстановка. Уважавал авторитета на Буда.

Тези две школи съществуват в Япония и в наши дни. Класическата литература на Дзен съдържа диалози, загатки и въпроси. В началото на XI в. се слага началото на трети канон, който е записан частично. Фиксирани са около 2000 диалози, от които 1700 са куани.
 
Back
Top