• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

Пейо Яворов

  • Thread starter Thread starter Мортиша
  • Start date Start date
М

Мортиша

Гост
Творчеството на Яворов е многолико и сложно. През живота си Яворов обича две жени – Мина и Лора. Те не престават да го вдъхновяват до края на дните му.
За съвременниците му личността на Яворов е противоречива, дори неразбираема и загадъчна. Яворовата трагедия напомня по своята неизбежност античните. Критици и изследователи го наричат по различен начин - “поет на нощта”, “певец на безнадежността, на отчаянието и страданието”. Яворовата култура е първична и мистична. Най-точно личността на големия българин се описва от самия него: “Сприхавостта, хумора и съмнението имам от баща си, а от майка си - любовта към народната песен, сърдечността, вярата, поезията. Тези две крайности - моите демони и ангели - поменувам в стиховете си”.

Яворов е гениален поет, самоотвержен революционер и виден общественик. Той се ражда в Чирпан - град, който описва в автобиографичните си произведения като “твърдо място, смело и героично”. Според Яворов именно на Чирпан той дължи бунтарския си дух, пламенното си въображение и почитта си към българския народ. Първите си публикации поетът прави на 17 години. Помага му Пенчо Славейков. Години по-късно Пейо Яворов, Пенчо Славейков, Петко Тодоров и д-р Кръстев основават литературния кръг “Мисъл”.
Тотю Крачолов има голямо семейство.
Творчеството на Яворов е многолико и сложно. Македонските му спомени се редуват с бляскави характеристики на Любен Каравелов и Христо Ботев - плътно изваяни духовни портрети на великите български възрожденци - и с жестоко изобличителните му памфлети. Но коронно място сред произведенията на големия поет Яворов заемат стиховете. Повечето от тях излизат от печат в книжките на списание “Мисъл”. Силно впечатление правят ранните стихотворения на Яворов - “Демон”, “Насаме”, “Прохладен лъч”,”Чудовище”. В петата книжка на списание “Мисъл” на челно място излиза стихотворението в проза “18 май”, посветено на Христо Ботев с мото:”Жив е той!”. В сбирката си “Хайдушки копнения” Яворов описва трите си преминавания в Македония.
Безкрайни са темите, които занимават душата на твореца. Яворов пише за откровенията на Страдалеца, за трагичното раздвоение, за самотата и освобождението от плътта, за изкуплението, за чистия и невинен образ на любовта. Творецът достига върховете на българската поезия с “Калиопа”, “На нивата”, “Градушка”, “Арменци”, “Смъртта”, “Самота”, “В тъмнината”, “Вълшебница”, “Две хубави очи”...
Яворов изпитва безкрайно възхищение към поета и революционера Ботев.
През живота си Яворов обича две жени - Мина и Лора. Те не престават да го вдъхновяват до края на дните му. През годините на любовта си с Мина, Яворов е най-прикрит и затворен. За нея Яворов написва стихотворението “Две хубави очи” - история на копнежите му към една изключителна девойка.
Когато Яворов се запознава с Мина, тя е само на 16 години. Баща й е известният писател Йордан Тодоров. Любовта на Яворов към Мина е чиста и изгаряща. За жалост той открива заклети свои противници в лицето на братята на Мина - Христо и Петко. Стиховете на Яворов те наричат “мистификация”. В тях те твърдят, че виждат отразените духовни преживявания на човек, който умее да заблуждава.
Лятото на 1910 г. е най-тъжното в живота на Пейо Яворов.
Често пъти Яворов и Мина са разделени, защото Яворов много пътува. Поетът обикаля Франция, Швейцария, Австрия. Докато се намира в чужбина, Пейо Яворов написва пет стихотворения за Мина и ги събира в цикъла “Писма” - “Мечта”, “Истината”, “Обичам те, въздушно нежна, в нежна младост”, “По стъпките ми вредом никне жълта злоба”, “Мечтата ти е очарована робиня”.
След завръщането на Яворов в България Мина заминава за Париж. На двамата е съдено да не са заедно. В Париж Мина се разболява сериозно и отива на лечение в санаториум до град Берк. Научил новината, Яворов подава молба до министъра на просветата за разрешение да замине в Париж. Молбата му е задържана повече от два месеца, забавена поради ловки машинации от страна на братята на Мина. Любимата на Яворов издъхва съвсем млада - едва 20-годишна. Възпрепятстван от нейните близки Яворов не успява да види Мина на смъртното легло. Той я зърва едва на нейното погребение през лятото на 1910 г. Това е най-тъжното лято в живота на поета.

Мъката на Яворов след смъртта на Мина е така непоносима, че той не може да я изрази със стихотворна реч. Всичко преживяно преди това, Яворов съумява да превърне в поезия. По думите му и най-трагичната поезия за него е песен, музика, ритъм, но “никое стихотворение не би могло да побере океана на едно велико страдание”.
Така се ражда драмата “В полите на Витоша”. За тази пиеса Яворов пише, че тя единствена успява отново да го свърже с живота. “В полите на Витоша” е поставена в Народния театър в София и се играе пред 8600 зрители.
За пръв път Лора Каравелова и Яворов се срещат на екскурзия до Драгалевския манастир във Витоша. Лора знае наизуст стихотворенията на Яворов и онова, което е чувала за неговата революционна дейност в Македония, го издига още повече в очите й. Двамата отново се срещат в Париж скоро след погребението на Мина. Лора започва да се сближава с поета, бързо навлиза в живота му, бори се за любовта му. За жалост, основното чувство във връзката между Лора и Яворов е ревността.
Двамата сключват брак през есента на 1912 г., който не е приет добре от обществото. Публичното мнение за Лора и Яворов е едностранчиво и повърхностно. Пейо Яворов не успява да преодолее духовната и творческа криза, в която е изпаднал. През септември 1912 г. той заминава на Одринския фронт. Там поетът се сражава до декември същата година. След завръщането си Яворов създава друго свое безсмъртно произведение - драмата “Когато гръм удари, как ехото заглъхва”. Междувременно проблемите между Яворов и Лора се задълбочават.
Мълвата, че Яворов е убил жена си се раздухва именно от жълтата преса.
В края на ноември 1913 г. в дома на Яворов са открити две безжизнени тела. Това са Лора, застреляна с револвер, и Яворов, ранен в слепоочието и в безсъзнание. Вследствие на раната Яворов загубва зрението си. Срещу него е заведен съдебен процес. Жълтият печат най-активно отразява събитията, свързани с трагедията на Яворов. Мълвата, че поетът е убил жена си се раздухва именно от жълтата преса. Тази прибързана присъда, хвърлена безотговорно по адрес на поета преди аутопсията на Лора и преди съдът да се произнесе за неговата вина, остава у мнозина убеждението и до днес, че Лора не се е самоубила, а е убита от Яворов. Твърдение, което прекалено дълго позори паметта му!
В съда Яворов се заклева, че не е убиец в името на майка си, приятелите си и революционната си чест. Дълго време Яворов се надява, че ще бъде оправдан и че ще прогледне поне с едното око, но накрая отчаянието взема връх. На 16 октомври 1914 г. Пейо Яворов изпива отрова, след което захапва дулото на револвера и се самоубива.
 
ДВЕ ХУБАВИ ОЧИ



Две хубави очи. Душата на дете
в две хубави очи; - музика - лъчи.
Не искат и не обещават те. . .
Душата ми се моли,
дете,
душата ми се моли!
Страсти и неволи
        ще хвърлят утре върху тях
булото на срам и грях.
Булото на срам и грях -
        не ще го хвърлят върху тях
страсти и неволи.
Душата ми се моли,
дете,
душата ми се моли. . .
Не искат и не обещават те! -
Две хубави очи. Музика, лъчи
в две хубави очи. Душата на дете.
 
ИСТИНАТА
web

Вратата се разтвори, на прагът
застана моята любов.
Тя идеше, завършила световен път:
осмяха страстния й зов.
Извика тя:
"Любов - любов не найдох по света!"
И падна там. И спусна се нощта!
Разкъсах аз букет приветствени цветя -
и нощ обви
и нея, мрътвата, и мен.
Угасна хубавият на лъжата ден;
то беше истина, уви.

И като луд изхвръкнах аз навън:
"Безсилна е лъжата веч!"
И сякаш някакъв вълшебен сън,
развеян от вълшебна реч,
изчезна свет и светлина.
Вдън хаотичното небо
лъщеше кръвопламенно кълбо,
светило без лъчи, око на сатана.
"И кой ли, думах аз, кой миг ще улови,
да каже: тук е ден и тука нощ - ?
Издъхна любовта - лъжата е без мощ!"
И то бе истина, уви.

Но страдам аз, в страданието истина познах,
и сам Исус пред мене е на кръст!
"Защо, кажи, защо е моят страх,
не тури ли съмнението в раната ти пръст?
И ето истина - живот-несуета:
страдание, надежда, тма и бъдещ ден!"
Настръхна труп на кръста - изранен,
разраснал и ужасен; от уста
протекоха зловонни кърви. Облак се изви,
изчезна той, изчезнах аз...
И нямаше страдание тогаз.
Но то бе истината! Истина, уви.
 
СТОН


На Лора

Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Защото аз съм птица устрелена:
на смърт е моята душа ранена,
на смърт ранена от любов...
Душата ми е стон. Душата ми е зов.
Кажете ми що значат среща и разлъка?
И ето аз ви думам: има ад и мъка -
и в мъката любов!

Миражите са близо, - пътя е далек.
Учудено засмяна жизнерадост
на неведение и алчна младост,
на знойна плът и призрак лек...
Миражите са близо, - пътя е далек:
защото тя стои в сияние пред мене,
стои, ала не чуе, кой зове и стене, -
тя - плът и призрак лек!
 
Копнение

Все туй копнение в духът
все туй скиталчество из път
на който не съзирам края.
И поглед вечно устремен
напред, към утрешния ден
без там пристанище да зная...
 
Пръстен с опал


Мечтата ти е очарована робиня
на моята душа, която те зове;
ще дойдеш ти накрай световната пустиня,
отсам преградни бездни, върхове.
Кристално чиста, като висините сини,
намериха те спяща жаждащи мечти, -
в съня на твоите шестнадесет години
душа те възжела и похити.
На бездни, върхове, неведоми пространства
мечтата ти лети-прелита в бодър сън -
и чуя аз, в нощта на тъмни окаянства,
спасителния предразсветен звън.
Ще дойдеш ти, заря-невинност всепобедна,
в одеждата на своя ароматен свян
и то ще бъде час на изповед-последна,
сияние в един вълшебен блян.
Душата ми над тебе бисер ще поръси,
че ти ще бъдеш роза, аз ще бъда май.
И ние ще горим унесени в съня си -
и като дим в небето ще намерим край.
 
Любовите на един поет - могат да са десетки, може да е само една. В случая на Яворов са три - Дора Габе, Мина Тодорова и Лора Каравелова, но достатъчни, за да го превърнат в гений на интимната лирика. Те го вдъхновяват, те болят, те го унищожават.

Дора Габе – разминаване и погрешен избор

В началото на април 1905 г. обаче две бъдещи поетеси посещават Яворов в Народната библиотека, където той е назначен на служба. Едната е Екатерина Ненчева, по-късно съпруга на общественика Иван Харизанов, починала рано от туберкулоза през 1920 г. Другата е Дора Габе.

Дора Габе.
„Не ми хареса от пръв поглед: сух, чер, с коса над веждите, очите му нямаха израз, защото го боляха. Само гласът му беше хубав. Не само хубав – топъл, мек глас, който издава вътрешния чар на поета” – пише в първата версия на спомена си хубавата еврейка.
Краткият флирт на двамата достига обаче неизмерими дълбочини, за които човек може да се досети, ако прочете едно Яворово писмо до Габе от 12 юни 1905 г. В него той пише: „Но вие знаете – моите чувства към нищо не трябва да ви задължават. Онуй, което ще бъде угодно и приятно вам, ще е приятно и угодно и за мене – даже ако ми кажете да се обеся…”

Е, младата дама не го кара да се обеси, но когато на хоризонта се появява Боян Пенев, за Яворов няма място в сърцето й. По това време Яворов и Пенев са приятели, а между Дора и Яворов тече роман.

През 1907 г. университетът в София е затворен, заради скандала пред Народния театър, когато студентите освиркват княз Фердинанд. Дора Габе, тогава студентка, се връща в чифлика на родителите си в Добруджа. Баща й решава да я изпрати да продължи следването си в Италия. Затова тя идва в София през есента на 1908 г., за да си изкара паспорт, а и да се види с Яворов. Срещат се в ресторант на ул. „Алабин”.
По едно време влиза един младеж, висок, строен, с брада. Когато се запознава с Дора, той й се представя така: „Аз се казвам Боян Пенев, много исках да се запозная с вас, молих Яворов, но той не иска да ни запознае.” После сяда до нея на масата. И така започва романът им. Яворов силно я ревнува от Боян Пенев.

80 години по-късно след срещата си с Яворов Дора Габе заявява: „Нито веднъж не ме е целувал.” Съвременниците им, които са били близки до тях по онова време, обаче твърдят друго. Факт е, че у Дора остават възхищението от поета и красивият спомен, заради които тя е сред малкото жени, които се опитват да му помогнат, когато Лора се самоубива и го сочат като убиец на жена му.

Мина Тодорова – блага вест и ангелско крило

Докато връзката с Дора Габе минава в глуха линия, идва новата 1906 г. На 25 март Яворов вижда за първи път Мина Тодорова, сестра на приятеля му П. Ю. Тодоров в неговия дом в София. Тогава поетът е 28-годишен, а Мина – едва на 16. „Блага вест я нарекох аз в своя живот. И тя радваше очите ми подобно на бяла лилия, сред поле през май, покрито с цветя, подобна на една лилия, от която не е по-бял снегът, по-висока от другите, но навела своята ароматна главица. Тя радваше очите ми – и опияняваше душата ми” – записва след четири години Яворов в дневника си.
 
Лора Каравелова – фаталната среща

В същата година – 1906-та, в която Яворов се запознава с Мина, на 21 август, той вижда за пръв път и Лора Каравелова. Запознава ги Андрей Протич, неуспял ухажор на Лора, който си спомня: „Тя беше много весела и палава, косите и блузата й бяха украсени с големи слънчогледи.” В последвалата разходка до Драгалевския манастир на Яворов и Лора им се удава да повървят сами. Тази среща става малко след като Лора се е сгодила за бъдещия си мъж д-р Иван Дренков, който веднага след събитието се е върнал в Русе.

Яворов и Лора на Драгалевския манастир, в деня, в който пламва любовта помежду им.
Когато сядат на трапезата, майката на Лора едва ли предполага, че мигът е съдбоносен и че тази среща ще има такива драматични последствия по-късно. След  трагедията, чак през 1934 г. Екатерина Каравелова е категорична: „Когато седнахме на трапезата, за пръв път го видях във fas. Той беше грозен: дебели синкави устни, жълто-зелено лице… „бялото” в очите му беше жълто. До него бе седнала Лора – тогава 18-19-годишно момиче. Тя току-що разцъфваше и беше много хубава. Като гледах тия две лица едно до друго, контрастът бе особено голям, във вреда на Яворов. Никога по-нататък не съм го видяла.”

Лора Каравелова всъщност е жертва на майка си, която й втълпява: „Животът е такъв, какъвто ний си го създаваме.” Заради майка си тя е принудена да се откаже от голямата си любов – дипломатът Петър Нейков, и да се сгоди за Дренков. В деня на сватбата Лора на три пъти разваля прическата си и хвърля на земята сватбения воал, но накрая се примирява и бракът й трае две години и половина. Съпругът й през деня е зает с работата си в Търговската камара в Русе, а вечер играе на комар. „Ний нямаме нищо общо, нищо, което да ни свързва, той мрази всичко, което аз обичам”, изповядва в писмо до приятелката си Ружа Горбанова Лора.

В процес на развод, Лора насочва мислите си към Яворов. „Много, много ми е тъжно за милото момиче с хубавите, чисти очи”, пише тя по повод смъртта на Мина на брат й Петко. Понеже научава, че Яворов всеки ден носи цветя на гроба в Бианкур, Лора го издебва там и му разкрива чувствата си. Яворов недоумява и я отблъсква: „Моят отговор я засегна болезнено. Тя сприхаво кипна и демонстративно ме остави, без да проговори. Видях, че честолюбието й бе силно засегнато и си останах с впечатлението, че тази ще бъде първата ни и последна среща.”
Нещата сигурно биха се развили другояче, ако д-р Дренков е бил успял да заеме издействания му от Екатерина Каравелова консулски пост в Александрия и Лора, принудена от майка си, би го придружила в Египет. За съжаление правителството на Ал. Малинов пада от власт и Дренков остава без пост.

Яворов и Лора.
И така пътят й към Яворов се открива и се ускорява в онази снежна нощ, когато тя потропва на вратата му, а той си признава, че не могъл да я отблъсне. Тези два, дребни наглед факта наливат масло в разразяването на бъдещата драма, завършила със смъртта на Лора и Яворов. 16-годишната годеница на Яворовия приятел Михаил Кремен, Дора Конова, флиртува с поета, а това Лора не може да понесе. От друга страна, загубва детето, което носи от Яворов, след спонтанен аборт в петия месец. Тя трудно се владее, душевното й разстройство е видно, но никой не се сеща да потърси лекарска помощ. Така се стига до вечерта на 28 ноември 1913 г., която прекарват с приятели у дома на д-р Тихов. Ревността й взима връх и в разменените погледи между Яворов и Дора тя съзира присъдата над любовта й към поета и му казва: „При такъв живот по-хубаво е да се разделим.” Оттам нататък не е трудно да се стигне до драмата в ранните часове на 30 ноември, когато разтревожени от изстрелите, хазаите намират Лора мъртва, а Яворов прострелян в слепоочието след несполучлив опит да се самоубие.

В оставащата му година живот до второто му самоубийство, преработвайки антологията си „Подир сенките на облаците”, Яворов задрасква заглавието „Стон” и му слага ново име – „На Лора”, добавя уточнението на мястото: „Драгалевски манастир, август 1906”. „Нашите съдби бяха решени в деня, когато си подадохме ръка” – признава поетът в изложението си до Апелативния съд.
От неземната му страст към Мина остават поетични шедьоври като „Благовещение”, „Две хубави очи”, „Ела!”… От срещата с Лора – само едно “Стон”, но от което човек го побиват тръпки. И една мистична драма, неразрешена и до днес.
Всъщност кой кого е убил?
Лора – Яворов или Яворов – Лора?

Из предговора на книгата “Не бой се и ела” - писма и стихове от любовните афери на Яворов на издателство “Персей”.
 
Back
Top