• 👋 Добре дошъл в Дзенкс! В момента разглеждаш форума като гост.
    Истинската стойност идва, когато се включиш – тук всеки може да сподели своя опит, въпроси и прозрения.

    • Разговори от сърце, не готови рецепти
    • Общност от търсещи, не публика
    • Хора със сходен път и ценности

    ➡ Присъедини се към Пътешествието

Петя Дубарова

  • Thread starter Thread starter Мортиша
  • Start date Start date
М

Мортиша

Гост
ПОЕЗИЯ
Петя Дубарова

Войните кладяха под твоите боси нозе
огньове. Ти падаше в черни окопи с убити.
Над твоите голи гърди като бесни коне,
дамгосани с кръв, смърт и огън препускаха дните.

Суетни мъже те очакваха в своята нощ -
как скверно ръцете им търсеха твойта магия,
от вино преситени, с твоята женствена мощ,
те бързаха своите мръсни души да измият.

Момчета, видели знамение в някакъв сън,
решаваха мигом, че трябва да станат прочути
и тръгваха те лековерни по стръмния път
към топлата люлка на твоите майчини скути.

А после до смърт изморени, нечути от теб,
те хвърляха камък по твоята горда осанка,
открили, внизапно съзнали със ужас свиреп,
че цял живот бяха не с тебе, а в твоята сянка.

Прости ми, Поезийо! Малка, загубила глас,
в нозете ти царствено тихо сега коленича
и чакаща жеста ти, искаща, може би аз
на всички онези, на всички онези приличам...

Да, ние ще следваме твоя величествен ход.
През много кресливи тълпи ще минаваш спокойна.
С човешкия ритъм на твоя безсмъртен живот
ще бият сърцата на много, за теб недостойни.

Но силен, как силен е този магиен замах,
със който отреждаш ни своята светла стихия.
Как рухват пред тебе лъжата, човешкия страх.
И нищо, че в святата тайна на свойта магия

заклела си някого, тайно от всичките нас.
Пак черпим от твоята сила безмерно щастливи,
защото си жива не в някой и нечие аз.
Ти в цялата същност на нашето време си жива.

1978



                Лятото

Лятото изтече като пееща вода.

Тежко ми е — колко много, много пих от нея.

Бели стъпки, нежни като котешка следа,

още за червената му песен пеят.



Мислите ми тръгнаха след него по света.

Може би не ще успея вече да ги върна.

В дланите ми плаче невидяна есента,

моли ме поне веднъж да я прегърна.



Но не мога — аз на лятото обрекла се веднъж

ще го чакам, ще го помня, ще му бъда вярна.

То ще дойде пак с коси от топъл дъжд,

пак дъхът му цветен ще ме парне.

:-*
 
Заключваха ме...


Заключваха ме - счупвах всяка брава,

не чувствах как вината в мен тече!

А в сянката ми девствено лилава

се вливаше и сянка на момче.



Завръщам се! Вината ми огромна

ме стяга в своя чер невидим креп!

На дните ми от счупената стомна

изтичаше налятото от теб!



Прощаваш ли ми, мамо? Аз се връщам.

Пред теб! Неблагодарницата аз,

смутена и виновна, се превръщам

във стрък от тебе, в твой единствен час.



И ти ще видиш - никак не е късно,

свидетел ми е мъдрият Бургас.

И твойта радост, мамо ще възкръсне,

кълна ти се - виновницата аз!




1978





Да бъда зимата


Снегът е бял като възглавница,

и чист, и светъл е като невинност,

луната като жълта раница,

звездите – чаша бяло вино.



Аз искам с виното им ледено

за първи път да се опаря,

луната още недогледала

на своя гръб да натоваря.



Аз искам огъня на устните

в снега нестоплян да удавя,

кристалите от твърдост вкусните,

под зъбите си да поставя.



Аз искам да изтръпна цялата –

на зимата да заприличам.

Да бъда зимата. Ала сърцето ми

да си остане на момиче.




Недосегната


Въздухът е чер като отрова,

мътен е и страшно ме души.

Вятърът - артист и стар, и ловък -

хвърля се от кестена плешив.



Бих желала в този миг да стъпвам

в пясък побелял от доброта

длани от морето да отдръпвам,

длани побелели от солта.



Искам като прах да побелея,

бяла като брезова кора,

в сенките добри да се прелея

и да бъда като тях добра.



Щом на белотата ми посегнат

нощи като прилепно ято,

да не позволя да ме досегнат

и ме изгорят като листо.




16.11.1975
 
Зимна ваканция


Тя се стопи като сняг във косите ми,

като отрязана плитка умря.

Как да я върна? Задъхват се дните ми,

търсят я, гонят я мойте утра.



Във пещерата на своето щастие

образ и тайна заравям със сняг.

После учебници грабват очите ми.

Бързат контролни, връхлитат ме пак.



Мила ваканция, пазя те, имам те

в спомени, бухнали като лоза.

Пазя те в своя хербарий на зимата

като замръзнала малка сълза!


 
Момчета


Внезапно разклонили мъжки вени

и вдигнали широки рамене,

красиви и все още несмутени

от тихо женско "да" и тежко "не",



превръщате с ръцете си изкусни

един велосипед във две крила.

Неволно ли докоснете ни с устни,

изчезвате. Не чакате "ела",



отново ваши стъпки се преплитат

със нежните ни стъпки по брега.

Пред нас животът, сочен като пита,

дъхти на мед, непипван досега.



А някъде и дене ме сънува,

жадува ме, прозрачна като мед,

във стихове ме търси и рисува

един усмихнат, влюбен в мен поет.



И счупя ли със свойта обич бяла

на детството си приказния храм,

аз своя път със неговия сляла,

най-светлата си песен ще създам!
 
Доброта


Понякога съм толкова добра,

че цялата изтръпвам и боли ме.

И вените ми, сплетени в гора,

ми търсят ново, благородно име.



Понякога съм толкова добра!...

И скрива ме във коша си чемшира

на двора. Неизмислена игра

ме търси и ръцете ми намира!



Понякога съм светла като мед.

Тогава светли устни ме обичат.

Понякога съм златен слънчоглед,

красив като главата на момиче.



Понякога съм бяла и добра.

Как рядко ми се случва да съм бяла!

Тогава искам сън да подаря

на всекиго. И свойта обич цяла



да счупя на парченца от стъкло,

да пръсна и добри ръце да сгрея.

И дала сок на нечие стъбло,

да пазя свойта тайна, че живея!
 
Пролет


Повярвали в лудия смях на петлите,

в звъна на камбана с нестройно сърце,

взривяваме зимната броня на дните

с момичешки устни, с момчешки ръце.



Мокрее стопеният сняг по косите.

Красиви сме в джинсите от кадифе.

И чувствам как огън на кръгове скрит е

в очите ни с тежкия цвят на кафе.



Мостове, задрямали сфинксове, дюни...

Със наш седемнайсетгодишен размах

възсядаме, будим... Но кой ли целуна

косите ми светли от слънце и прах?



Дали ме докосват по светлото чело

смутените устни на дръзко момче?

А може би просто задъхана радост

в косите ми блика, в кръвта ми тече...
:-*
 
С дъжда


От спуканите вени на небето

потича неспокоен и студен,

съзира ме, заглежда се във мен,

с езици хладни близва ми лицето.



Той ту се свива в локва пред нозете,

треперещ като коте от вода,

ту бяла електрическа звезда

във него се оглежда като цвете.



Заслушвам се и чувам как над мене

със капки черни като вишнев сок

той удря по циментовия блок

и нещо му говори със звънтене.



Във тази нощ сама съм в тъмнината,

но нищо не навява самота,

защото е изкуство под дъжда

да можеш да говориш със водата.




1978
 
ДА СЪМ СЛЪНЧЕВО МОМИЧЕ

В дланите ми каца слънцето червено –
добро и светло, като гълъб ален,
то сгушва се усмихнато във мене
и пулсът ми запява в миг запален.

Аз искам слънце цял живот да имам
и дланите ми винаги да парят;
да нося дъх на слънце негасимо
и буйно да горя, да не догарям.

И хората да гледат мен засмени,
да казват "Тя е слънчево момиче,
във вените й слънчево червени
дъхът на слънцето с кръвта й тича."

Аз искам, щом издъхна уморена,
то – слънцето – със мен да не изстине,
а светло като мойта кръв червена
да блесне над земи и над градини.

Да литне между хората щастливи,
за себе си и мен да им разказва
и аз ще бъда жива, вечно жива,
защото мойто слънце няма да залязва.
 
АЗ И МОРЕТО

Безбройните разплакани черупки
докосват ме със свойта чернота,
и рачета от тъмните си дупки
проблясват със солена мокрота.

Студена сол нозете ми изгаря
и пяна във дланта ми се топи,
вибрират побелели морски пари
със вятър, хладината им изпил.

Как искам да съм с мидите зелени,
но тръгвам умълчана към дома
и мидите си тръгват сякаш с мене,
със мен си тръгва топлата вълна.

Сега разбирам: в топлите ми длани
е сгушено соленото море.
Във сънищата мои разлюляни
то бърза да се побере.
 
Петя Дубарова е родена на 25 април 1962 година в Бургас в семейството на прогимназиална учителка Мария Дубарова и Стайко Дубаров. Майката на поетесата има голяма роля в изграждането на личността и вижданията ѝ, като в същото време я напътства в света на изкуството.
Започва да пише стихове още в най-ранна детска възраст, като първите и публикации са във вестниците „Септемврийче” и „Народна младеж”, в списанията „Родна реч” и „Младеж”. Нейни духовни наставници са поетите Христо Фотев и Григор Ленков.
През 1978 година участва във филма на режисьора Георги Дюлгеров „Трампа“. Учи в английската езикова гимназия в Бургас, което е нейна мечта – Петя споделя, че обожава английския език. Многократно изнася литературни четения на свои творби пред съучениците си. Независимо от ранната слава, която я определя като „най-младата сред големите творци на България”, Дубарова остава лоялна и добра приятелка, прилежна ученичка и палаво момиче. Тя е изключително общителна и лъчезарна и има много приятели, с които често излиза. Любимите и места в родния Бургас са плажът, лунапаркът и морската градина, където свири на китара, пее и се забавлява заедно с връстниците си.


Ученическа снимка на 16 г.
Всяка зима ходи на планина. Там среща Пер, швед, в когото се влюбва. Той остава първата ѝ и единствена любов. В дневника си го описва като „далечния, светлия, чаровния, нежния”. Водят активна кореспонденция известно време, след което той просто престава да ѝ пише. Преживява го много тежко.
Година преди да сложи край на живота си, Петя е обзета от тежки мисли, свързани с отчаяние и разочарование от човечеството.

През краткия си живот Петя Дубарова създава оригинални поетични творби, импресии, приказки и разкази, които се открояват в литературния живот на 70-те години на миналия век със самородната си изразна лекота, с дързостта и свежестта на художественото виждане. Поетесата естетизира природните стихии и човешки ценности – морето, лятото, дъжда, младостта, любовта, поезията, възвръщайки архетипния им смисъл и първичната им красота. Стиховете ѝ разкриват духовния облик на едно поколение, нежелаещо да се примири с унифицирането, лицемерието и лъжата. Несъгласието си с пошлостта и порока Дубарова изразява не само с лириката си, но и чрез отказа да бъде съучастничка в заблудите и фалша на едно деградиращо общество.
Ранна смърт [редактиране]
На 3 декември 1979 г., ненавършила 18 години, Петя се самоубива в дома си в Бургас със сънотворни хапчета, оставяйки бележка със следния текст:
„ Измамена
Младост
Прошка
Сън
Спомен
Зад стените на голямата къща
ТАЙНА

След изненадващата ѝ и загадъчна смърт плъзват различни слухове за причините за самоубийството. И до днес съществува версия, според която поетесата се е самоубила заради нескопосано комсомолско обвинение за саботаж. Обвинението е по повод повредена кръстачка на автоматизирана линия по време на средношколска бригада във фабрика.
 
Творчество [редактиране]

Поезията на Петя е белязана от желанието ѝ за един по-добър, по-искрен, по-всеотдаен свят, за едно неограничено, дори безгранично раздаване на доброта, щастие и усмивки. Детското и наивността ѝ се случват в чудесен унисон със зрелостта. Начинът, по който тя възприема реалността, я отличава така силно от всички наши поети, защото от нейните стихове искрят, дори светят с великолепен пламък чистотата и истината.
Единствената ѝ стихосбирка „Аз и морето“ е издадена посмъртно през 1980 година, а няколко години по-късно от печат излиза и книгата „Най-синьото вълшебство“, в която е събрано цялото ѝ творчество, писма и личният ѝ дневник.
Цитати [редактиране]
В една от последните си изповеди, записани в дневника ѝ, поетесата пише:
„ „Най-парадоксалното у мен е, че страданието ми носи щастие. Има нещо велико в страданието, нещо извисяващо... Как си представям страданието – неонова светлина, две необикновено красиви очи, тъжно-спокойни, незагледани, някаква доброта, молба, признание в тях, от неона изглеждат черни, а може би са кафяви, сини – не! Тъжно съгласие, не примирение, а съгласие с вече изживяното! И две ръце, голи до лактите, които стискат висока чаша бира. Това е страдание. Аз съм виждала страданието. То е било съвсем близо до мен – на съседната маса. И как съм го пожелавала само!”
„Нищожно нещо е човекът! Нищожно! Цял живот пъпли, бори се, създава нещо, но винаги в рамките на своето просто човешко съществувание – него той не може да надхвърли. Виж, ако всеки човек беше по едно слънце, по една планета …”; „Не зная защо, винаги съм била извънредно щастлива. Презирам онези, на които им трябва конкретен повод, за да бъдат щастливи – или да се влюбят, или да постигнат нещо… Понякога щастието ми е било толкова болезнено, едва съм се преборвала с него, за да оцелея, за да не изнемогна от подлудяващата му сила…”;
„Не искам да живея в заслепение… Всичко е така опорочено, някъде отвътре, от дълбокото на живота лъха гнило. Но искам да вярвам, че има и достойни хора, хора чисти и необикновени. Ако има, то те са нещастници.”

http://bg.wikipedia.org
 
ЗА ВИНАГИ ЖИВА
:56: :58: :53: :levitation: :icon_sunny: :72: :01:
 
БЛАГОРОДСТВО


Един възторжен кораб рязко вряза
брадата си в спокойното море
и своя път със диря отбеляза.
Морето не поиска да го спре,
а само сбръчи се от болка сива,
изохка тихо, като че дайре
търкулна се във огнена коприва.

След кораба остана само пяна
и раната във морските гърди.
Една вълна, немирна, разлюляна,
затвори я и меките води
пльоплюкнаха във устните на плажа,
изхвърляйки и миди, и звезди,
за палавия кораб да разкажат.

Море, море, когато той със сила
разцепи те, нали те заболя?
Видях как твоята гръд се беше свила
Ти тази болка как преодоля?
А можеше със силните си пръсти
да счупиш мачтите като крила,
да блъснеш всичко в дълбините гъсти.

Аз знам, море, ти винаги прощаваш,
обидите потапяш в хладна сол
и болките червени изтърпяваш.
Следите им заравяш в пясък гол.
Сега разбирам твоето господство,
и сила, и лилава красота:
дължат се те на твойто благородство.
 
МАРИЯ ДУБАРОВА - ПИСАТЕЛКА

ДОШЪЛ Е МОМЕНТЪТ ЗА ПРЕМЪЛЧАНАТА ИСТИНА

Петя е била сама и неразбрана, а я наказаха за назидание, смята майката Мария Дубарова
Наскоро се навършиха 20 години, откакто Петя реши и просто си отиде. Била е само на 17 години. Като си помисля колко много неща е можела още да сътвори. Можела е да завърши Английската гимназия, после сигурно и филология, да срещне отново шведа Пер — единствената й любов. А може би щеше да се влюби в друг и да познае и това щастие... Може би щеше да има деца, повече от две, както е искала. Вероятно щяха да издадат книгите й приживе. Можеше никога да не нагълта тези сънотворни хапчета... Може би щяхме да се познаваме и дори да бъдем приятелки. Не съм сигурна само, че би избегнала Самотата, Завистта, Полуистините и че би се примирила с тях...
За Петя Дубарова е писано много и все вдъхновено. Само Георги Дюлгеров успя да покаже живата Петя във филма "Трампа" като едно от нещата, изпреварили времето си.
След смъртта й бяха издадени много книги и музикални албуми. Най-много песни по стиховете на Петя написа композиторът Тончо Русев. Стефан Диомов също направи чудесни песни. Георги Константинов събра и издаде първата й стихосбирка. За да напише "Соната за Петя Дубарова" след смъртта й, Веселин Андреев я направи част от живота си. Йорданка Кузманова издаде рецитала си по нейни стихове на плоча.
През 1984 година Ваня Костова, Стефан Диомов, Стефан Маринов, Пейо Пантелеев и други приятели направиха спектакъл за Петя в Дома на армията в Бургас. Спомням се, че имаше стълпотворение от хора. Наложи се да заключат вратите, а след 10 часа вечерта повториха спектакъла, за да го видят и тези, които чакаха отвън.
Елена Начева-Лафазанова направи спектакъла "Нестинарка" по стихове и писма, които двете с Петя са си писали като приятелки в Английската гимназия.
Николай Йотов засне два филма за Петя — единият беше дипломна работа, която после прерастна в двучасов документален филм. Той направи впечатление на критиката и беше отличен на Балкански филмов фестивал.
Художници се вдъхновяват и рисуват образа й по снимки или представи, а чужденците като се дивят на портретите, питат "Това българската мадона ли е?"
Стотици хора посещават музея на Петя Дубарова в Бургас, а такива, на които тя ще остане винаги връстница, ежегодно четат там свои стихове в нейна памет и по повод Националния конкурс на името й. Петя ще продължава да се преражда по този начин.
В статия, по повод излязла нейна книга в САЩ, се казва: "Което е истинско, то не може да се загуби"...
С този разговор майката Мария Дубарова реши да каже истината за Петя и прозренията си за смъртта й.


Майката гледала веднъж Петя и си мислела: "Господи, тази красота, това създание не е мое, то не ми принадлежи".
А Петя живяла твърде бързо... Стиховете си пишела така естествено, както диша и се учудвала, че другите не могат да пишат.
"Когато се връщахме от детските ясли (после от детската градина), ми казваше стихчета. Аз я питах: "В детската градина ли ви ги казаха?" Тя: "Не". "В книжка ли ги прочете?" Отговаряше пак с "не". "Откъде ги знаеш?" Казваше само: "Аз". Не обръщах внимание, мислех, че ги е запаметила несъзнателно. За първи път осъзнах, че е казвала свои стихотворения, когато завърши първи клас и отидохме на почивка. Тогава написа на татко си дълго писмо в стихотворна форма. Така картинно описваше природата и нашите преживявания, че място за съмнение нямаше — дадено й бе от Бога да пише стихове."
Учителката й повярвала едва в трети клас, когато към съчиненията в проза, Петя започнала да прибавя и стихотворение на същата тема. В редакцията на вестник "Септемврийче" й казали: "Петя, Петя, колко сме лоши ние, възрастните, не ти повярвахме, преровихме всички стихосбирки на поети, за да видим откъде си вземала..."
В "Родна реч" се получило същото. Майката изпратила към трийсетина стихотворения, но секретарката не счела за нужно да ги покаже на редакторите. Едва след година ги измъкнала гузно от едно чекмедже. Григор Ленков ги погледнал и засиял. Нямало и сянка от недоверие. Веднага започнали да я печатат, макар, че Петя още не била средношколка.
"Истинският творец веднага усеща твореца", разказва Мария и как се трогнал Христо Фотев, когато за първи път видял стихове на Петя. "Млъкнете бе, млъкнете, чуйте едно дете как пише! И ние се мислим за поети...", говорел той и разнасял между масите в Клуба на дейците на културата стиховете й. Именно той втълпил на Петя да не слуша никого как се пише поезия — да го прави, както й идва отвътре. И Петя не давала един предлог, един съюз да й се махне. "Ако съм искала да напиша друга дума, щях да я напиша", казвала. Когато излязло първото й стихотворение в "Септемврийче", вместо да се радва, както би направило всяко дете, тя плакала, защото било поправено.
По това време Петя пишела по пет-шест стихотворения на ден. Била истински извор на поезия.
"По този повод искам да кажа, че в последните си години тя пишеше по-малко, не защото Музата й беше изневерила, а защото съсредоточи вниманието си в прозата, която по художествена стойност не отстъпва на поезията й", уточнява майката. Според нея има много грешки или корекции в издадените за Петя книги. "Всичко, което е излязло, го има написано с ръчицата на Петя и ако се преиздава, трябва да се сверява с оригинала", настоява тя.
"Петя беше една волна птица. Свиреше добре на китара и пееше. Общуваше с най-различни деца. Обичаше да щурее, а другите й подражаваха. Често казваше: "Който се събере с мен, става щур като мен."
Високите оценки изкарвала благодарение на това, което й е дадено от Бога. През есента на девети клас Петя се променила, съсредоточила се върху училищните задължения. "Връщаше се капнала от умора, не "за да се докаже", а "да бъде полезна". За бригадата споделяше, че "много е брала, много се е трудила". Стремеше се да бъде добра, полезна, да дава... Как да намеря точните думи за едно такова душевно състояние, когато човек иска да бъде добър, да се раздава... Точно тогава я наказаха..."
Според Мария извисените хора и носителите на истински талант са с "многопластова" същност и само равен на тях може да стигне до съкровената им дълбина и да ги разбере. С останалите те просто общуват. Петя била сама и неразбрана. "Всъщност, дори аз не съм прониквала толкова дълбоко в нея", разбира майката едва след като изчита дневниците й.
"Страхувах се, че ще престане да учи, че ще я смъкнат от висините и ще подрежат крилете й. Преди да я накажат, разговарях с директорката Соня Бахчеванова и заместник-директорката Ирина Берберова. Обясних какво е в момента душевното състояние на Петя. Бахчеванова не ми говореше за Петя, а за провиненията в класа и лошата дисциплина на цялата гимназия по време на практиката в бирената фабрика. Трябвало да накажат, дори да изключат няколко души, за да укрепят авторитета на гимназията. Като педагог на педагози, после като майка на майки се помъчих да обясня защо не бива да я наказват. Петя беше в полет и едно наказание щеше да я сломи, да убие вярата й в доброто. Тя беше много чувствителна и болезнено реагираше на несправедливостта. Не смеех да спомена, че е поетеса... Но те знаеха...
Ако я бяха наказали предишната година, когато беше небрежна, щеше да бъде друго..." (Тогава "провиненията" на Петя били, че ходела или без номер, или под престилката й се виждала червената й блузка, или косите й били разпуснати... б.ред.)
Мария е написала новела и е представила всички с прототипи. Смята, че много неща досега е премълчавала и е дошло времето да ги каже. Безспорно е имало взаимна неприязън между директорката (вече покойница), заместник-директорката, отговорничката по практика Рибова и Петя, която не се е поддавала на "омесване в общото тесто".
Без да предполага, че дневниците й ще бъдат четени, Петя е спонтанно откровена, когато пише, че е "много красива и ужасна", за Берберова определението й е "червенокожа змия" — когато се ядосвала, ставала Червена, а за Бахчеванова — "духовна пустота". В рецензия на писмена работа Бахчеванова й написала строго: "Опитваш се да оригиналничиш, много хвърчиш."
След съдбовния учителски съвет, Петя задала на майка си само един въпрос — дали всички са гласували за намаляване на поведението й. "Всички като машинки са вдигнали ръка." Петя не казала нищо...
"Това й е подействало отчайващо", смята сега майката. "За нея беше ужасяващо не това, че са намалили поведението й, а че не са й повярвали."
Преди да напише "Соната за Петя Дубарова", Веселин Андреев ходил навсякъде и питал какво и как се е случило. От техника по поддръжката на машините в бирената фабрика, където учениците ходели на практика, разбрал, че повредата не е била проблем. Пластмасовата част от брояча на машината паднала. Владимир се опитал да я закрепи с кибритена клечка, но не успял. Няколко бутилки минали неотброени. Рибова видяла в случая повод да накаже Петя...
"Стоя до болничната стая на 3 срещу 4 декември през нощта и слушам как дежурният екип си разказва ловни истории. Попитах плахо има ли нужда да повикам за консултация и други лекари. Дежурният лекар Гинев каза: "Имам нужда да ми се махнете от главата." Разбрах, че няколко години след това е починал при катастрофа. Дано е имало до него някой да му затвори очите. Защото до Петя нямаше. Погребахме я с отворени очи. На сутринта, когато дошла в съзнание, отворила очи и е трябвало да й се даде кислород. Сестрата викаше по коридора: "Къде е ключът, къде е ключът за кислородния апарат?" Не намериха ключа навреме. В този момент д-р Душепеев, шеф на реанимацията, ни извика в кабинета да ни занимава с милицията. Беше не само трагично, но и грозно."
Най-човешкото в цялата история е била реакцията на санитарката. Излязла да успокои родителите: "Момиченцето отвори очи, събуди се..." След това се понесе слух, че с вертолет е пристигнал лекарски екип от София да спасява Петя. "Нищо подобно!"-казва огорчената майка.
В знак на протест учениците няколко дни не влизали в час. Пишели по стените на училището, по чинове и катедри "убийци". Обаждали са се по телефона на директорката. (А тя си е мислела, че това е реакция на майката). "Ужасих се от начина, по който в един видеофилм тя говореше за нашето нещастие. Все едно че казваше: "Случва се човек да настъпи мравка."
Петя от малка живеела със съзнанието, че е поетеса и че трябва да се осъществи като такава, да направи нещо голямо. Това било в мислите й. "С радост бих се пръснала на хиляди светли капчици, за да раздам своето синьо, неуморно щастие на хората...", пише тя.
"Когато се изправи непреодолима стена пред подобни хора, те се виждат в безизходица. Те живеят с мисълта, че им е предопределено да направят нещо значимо за хората, а издигат стена пред тях и животът им се обезсмисля!"
Мария Дубарова пише романите си "Избраният" и "Синята жена" от духовна необходимост. Казва: "Идва момент, когато "усещаш порива непреодолимо"... Пише ги през 1982 и 1983 година, без да мисли, че някога ще бъдат публикувани. Издава ги през 1994 година. "Трябваше да ги напиша, за да се разтоваря..."
"Много се пазих Петя да не ми повлияе с творчеството си, но нямаше начин това да не стане... Нещо от нея се е преляло... Обикновено родителите са, които дават, а при мен импулсът дойде от детето ми... Аз съм в нейната сянка и това ме радва и удовлетворява. Петя разшири кръгозора ми, научи ме да търся дълбините на хората, да ги усещам по-добре, да откривам скритото в множеството... Не винаги това, което е на повърхността, е същностното", смята майката. И още нещо е научила от Петя. Че завистта е "една малка смърт", която отнема нещо и от този, у когото се е породила, и от този, към когото е насочена.
"На полето на учебника си беше написала: "Аз съм Волфганг Амадеус Моцарт" и аз я скастрих... Тя само ме погледна през рамо. По-късно, когато прочетох романизираната монография на композитора, разбрах какво е имала предвид — Моцарт е бил съпътстван от страшна завист, от стремеж да бъде смачкан и унищожен. Тя е чувствала същото"...
"Като си помисли човек — малки и големи — всички течем по една и съща посока и ще се влеем в Лета — реката на забравата... Накрая всичко се изравнява...
И в живота има уравниловка. Отделният човек, колектив или група представляват нещо като скачени съдове — преливат от един в друг и се уравновесяват... Резки граници между нещата няма. Човекът е Венец на природата, най-извисеното същество, но за да има уравниловка, му е даден не само полет на духа, а и падение — завист, престъпност, пороци."
Талантът трябва да се насърчава. Ако е истински, той ще намери начин да поникне и да излезе наяве. Най-малко на поезия, на творчество можеш да научиш някого. Някои казват, че трябва упоритост, труд. Мария е убедена, че преди всичко има предопределение свише. Дето казват: "Каквото е писано, то ще стане".
Мария продължава да търси и да открива непрекъснато Петя... Написала е новела, в която разказва за 9-годишно дете с необикновена дарба в науката. Докато е живо, никой не му помага, а след това му издигат паметник и ходят там да се зареждат с енергия. Всички казват, че са го видели, когато то е имало нужда от тях. Но не казват, че не са му помогнали...
Това е темата за творците, за това как докато мислят, че талантът е малък (не само физически), маститите го приемат, хвалят го дори, но когато усетят, че извисява ръст над тях, стига да могат, са готови и да го унищожат.
В сънищата на майката Петя е винаги 12-13-годишна. "Някои се боят да ми говорят за нея, за да не ме натъжават. Напротив! Ако се интересуват искрено от Петя, това означава, че тя е в мислите и в сърцето им, че е жива. Това е добре, защото Петя е една светлинка и чистота."
Къщата, в която живеят на "Гладстон" 68 в Бургас, е превърната от самосебе си в музей. "Отначало хората идваха поотделно — млади и възрастни, с различни професии. Цели класове се организираха, идваха и работнически колективи. Искаха да надникнат, да видят къде е израснала Петя. А ние живеехме там. Излизала съм и по нощница. Още от вратата усещах кой носи в сърцето си Петя..."
Някои искали "явлението Петя" да бъде ограничено. Веселин Андреев бил този, който им казал: "Ако забраните на хората да ходят в къщата на Петя или да се провеждат спектакли за нея, ще стане по-лошо. Петя е станала "неуправляем процес".
И тъй като в тия години не можеха да се събират хора извън контрола на партията, Министерският съвет вземал решение къщата на Дубарови да стане музей, а на тях предоставили жилище в един от кварталите на Бургас.
И докато преди Дубарови получавали писма (пазят цели книжни чували), написани на листчета мисли, сега в книгата за посещения хората направо се обръщат към Петя: "Ако бях сляп по рождение и някой ми беше прочел няколко реда от твоите стихотворения, съвсем откровено ти казвам, мила Петя, щях да остана с впечатлението, че никога не съм бил сляп", пише й Роман Йорданов от Ловеч. "Тебе те има, Петя! Тебе винаги те е имало. Като слънчев лъч или плисък на вълна, като вик на гларус. Ти присъстваш в душата на всеки човек и идва ден, когато той разбира, че ти съществуваш. Като легенда и като реалност. Тогава той е сигурен, че е човек, че диша, живее, обича.
Благодаря ти, Петя! Чрез теб и чрез твоята поезия открих себе си", споделя й Боряна Калайджиева от Свиленград.
"Сега, когато се срещнах с теб, аз никога няма да бъда сама, сега винаги ще бъда с теб и ти винаги така осезателно ще присъстваш.
От теб се уча на доброта, пред теб изповядвам душата си и се пречиствам, пред теб... прекланям глава!" С обич: Ваня Душева и твоите приятели Даниела, Екатерина, Райчо от с. Зетьово, Старозагорски окръг.
Оприличават Петя на Слънце, светлина, най-близък човек.
В "Избраният" Мария Дубарова пише, че героят й вижда звуците в цвят. На мен ми разказа, че това всъщност е нейно усещане, което пазела в тайна. Според нея звукът "а" например е бял, "и" — червен, "о" — кафяв, "у" — черен. "Е" — може да е резедаво, жълтеникаво, а "с" е с ослепителен червен цвят и с формата на шиш. "З" има по-наситен червен цвят. Казва ми, че думите в нейния свят имат и форма и че слънцето не е кръгло...
Виждам, че жълто, оранжево и червено доминират в дома й. Според нея тези цветове имитират слънцето.
Споделя ми, че в нейното "цветно чуване" няма синьо, докато Петя пише "синя красота", "синьо щастие". Озаглавила е романа си "Синята жена", заради русалката, но тя би могла да бъде бяла, жълта, розова... Най-вероятно несъзнателно е взела синьото от душевността на Петя.
Главната героиня в "Синята жена" Жейна е искала да бъде силна, волева, като жената от вира. Петя е искала да бъде такава. И когато пише:

Аз съм гъвкава, млада, петнайсетгодишна,
аз съм толкова млада за пръв път до днес,
несравнима съм с цвят на напъпила вишна.
Нямам плахост и кротост, и сладък финес.

Нося тъмния чар на червена лъвица,
цяла в пищния хаос на джунгли и дни,
а съм всъщност и морска, и в мойте зеници
властно вдига морето зелени стени.

Нося синята кръв на жена индианка,
с бясна сила в мен ври Оцеолова власт.
Вижте, вижте сърцето на моята сянка -
многосърца, стоцветна, различна съм аз,

а съм само една ...
......................................


ЗАКЛЮЧВАХА МЕ...


Заключваха ме - счупвах всяка брава,
не чувствах как вината в мен тече!
А в сянката ми девствено лилава
се вливаше и сянка на момче.

Завръщам се! Вината ми огромна
ме стяга в своя чер невидим креп!
На дните ми от счупената стомна
изтичаше налятото от теб!

Прощаваш ли ми, мамо? Аз се връщам.
Пред теб! Неблагодарницата аз,
смутена и виновна, се превръщам
във стрък от тебе, в твой единствен час.

И ти ще видиш - никак не е късно,
свидетел ми е мъдрият Бургас.
И твойта радост, мамо ще възкръсне,
кълна ти се - виновницата аз!

1978
 
Различните „сюжети” разказвани с повод и без повод за смъртта на Петя, са продукт на така наречената вторична митологизация на твореца. Хората знаят истината за смъртта, но като че ли повече искат тя да не е ясно изказана, да има тайна… Петя излъчва също подобно желание – идентифицира се по някакъв начин с тайната… Но смъртта й е ясна. Самоубийството й е изцяло на социална основа.

Набедена на практика в пивоварния завод за паднал брояч на бутилките, Петя е с намалено (2 единици) поведение. На 17-годишна възраст, чувствителна за всичко, което е и което предстои, тя разбира, че с намаляването на поведението за нея няма бъдеще. Разбира се, това е формалният повод за самоубийството. Причините са много по-дълбоки. Известността, за която казах, че я съпътства още приживе, отключва както любовта на хората около нея, така и завистта на други, които не са можели да понесат стихийното й утвърждаване. Отделно от всичко това, с цялата си изтънчена чувствителност Петя е усещала фалша на комунистическата система и е знаела, че срещу нея няма как да застанеш открито и с гордост. Пише го и в дневника си: 07.09.1979 (петък) „Не искам да живея в заслепение._Всичко е така опорочено, някъде отвътре, от дълбокото на живота лъха нещо гнило… Но искам да вярвам, че има и достойни хора, хора, чисти и необикновени. Ако има, те са нещастници.
Петя го е казала толкова ясно – или си верноподаник (особено ако си творец), или си аут. Как си представяте Петя да пише за вождовете на партията например… Немислимо! Самоубийството й е един дълбоко осъзнат и промислен жест на ОТКАЗ от служене във време и място, които са в дисонанс с ценностната й система.

На 3.12.1979 година Петя взима смъртоносна доза сънотворни. Когато я откарват с линейката, все още е жива, макар и в кома. Можело е да бъде спасена, но не е станало. В точния момент на точното място, когато е отворила очи и е трябвало да й се подаде кислород, не са могли да намерят ключа за кислородната бутилка… Това е. Може би така е трябвало да стане. Мисията на Петя, с всичко, което ни е завещала, е изпълнена. Издъхва сутринта на 4 декември. Погребват я с отворени очи.


Попитай детето: "Какво е живота?"
и вгледай се в ясните детски очи;
във тях ще проблесне учудена нота
и в отговор детският смях ще звучи.

"Какво е животът?" - попитай младежа.
Ще чуеш: "Това е красивия ден,
денят ми на младост, мечти и копнежи,
денят ми от слънце добро озарен!"

А старецът грохнал ще каже горещо:
"Обичам живота, красив, окрилен.
Животът е скъпото, святото нещо,
което отива си бавно от мен."

Със същите думи запитай тогава
поета и слушай добре:
"Животът това е, което остава
да диша, тупти и цъфти след смъртта."
 
НАСТРОЕНИЕ

Препъна се във облака небето
и падна като купола на храм.
Извика нещо с писък самолетен.
А после аз видях, сърдит и ням,

как нощен дъжд приведен подковава
на облака изрязания ръб.
И синя радост в мене разклонява
короната си, мощна като дъб,

защото като палава минута,
внезапно грабната от дълъг ден,
живея аз от никого нечута,
а цялото небе живее в мен.

 
ЕТО МЕ ДНЕС...

Ето ме днес съвършено разлистена.
Дяволска сила във жеста ми свети.
А във очите ми тайни и истини
врат като билки в магични котлета.

Дълго пих кръв от зелени насекоми.
Живо месо от издъхващо птиче
ядох. Предсказвах. На длан гледах всекиму,
за да добия сърце дяволиче.

После презрях и магии, и измислици.
Стига съм търсила - казах - наслуки.
И пожелах да ми станат орисници
всичките живи човешки науки.

Не за да бъда всевластна незнайница,
нито с човешки съдби да играя,
а да гребете от мене и никога
да не ме изгребете до края!
 
Паметникът на Петя Дубарова се намира в Бургаската морска градина, едно от любимите й места приживе. Издигнат е през 2010 година и е дело на скулптора Радостин Дамасков и архитект Владимир Милков. Официалното откриване се състоя на 5 ноември 2010 година, като мястото на паметника в самата градина не е случайно избрано. От една страна той е с изглед към така любимото й Черно море, а от друга се намира близо до този на нейния вдъхновител и наставник Христо Фотев. Самият паметник е излят от бронз и е с височина 3 метра, като отдолу има 40-сантиметрова гранитна основа. Петя Дубарова е представена в цял ръст, пристиснала ръце към тялото си и с поглед отправен сякаш в едно по-светло бъдеще. Бъдеще, в което поетесата искрено вярваше, но така и не доживя да види.
 
Back
Top